dc.contributor.advisor | Vlasák, Rudolf | |
dc.creator | Dombrovská, Michaela | |
dc.date.accessioned | 2020-11-26T18:38:40Z | |
dc.date.available | 2020-11-26T18:38:40Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/86330 | |
dc.description.abstract | Dombrovská, M. Informační vzdělávání v České republice (Information Education in the Czech Republic). Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví, 2017. Disertační práce. Vedoucí disertační práce doc. PhDr. Rudolf Vlasák. Abstract This doctoral thesis investigates information science, public policy, and law, via established system theory, to uncover how information education, and particularly information literacy, can be better developed in the Czech Republic. The theoretical focus is on concepts of information literacy, information education, and information competencies. This is complemented with case studies, investigating existing policies through grounded theory. The novel contributions to knowledge arising from this research are: (1) a new three-wave staged model of the evolution of literacies; (2) a promising methodology for creating and implementing effective literacy policies respecting these three waves; (3) three specific proposals, grounded in constitutional rights and obligations, for overcoming the lack of political and public interest in further developing information literacy at a national level. Keywords: literacy, information literacy, information education, access to information, human rights, citizens' rights and duties | en_US |
dc.description.abstract | Dombrovská, M. Informační vzdělávání v České republice. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví, 2017. Disertační práce. Vedoucí disertační práce doc. PhDr. Rudolf Vlasák. Abstrakt Disertační práce propojuje obory informační věda, veřejná politika a právo v rámci tématu rozvíjení informační gramotnosti, resp. informačního vzdělávání na základě systémové teorie. Mapování situace u nás v kontextu zahraničních zkušeností zejména s ohledem na případnou národní koncepci, resp. politiku v oblasti informačního vzdělávání, informační gramotnosti či informačních kompetencí a důkladné prozkoumání vybraných případových studií vedlo za pomoci zakotvené teorie (1) k formulaci teoretického předpokladu vln evoluce gramotností, který v sobě odborný koncept s veřejnou politikou a právem spojuje a (2) k návrhu metodiky tvorby koncepcí pro oblast informačního vzdělávání na různých stupních, úrovních či institucích, která k tradičně chápaným fázím veřejněpolitického procesu či krokům obvykle navrhovaných vzdělávacích metodik přidává další rozměr v podobě akcentů na určitou fázi či konkrétní metodu podle aktuální vlny evoluce gramotností. Společně pak (3) vedou k návrhu možných řešení dalšího rozvíjení informační gramotnosti, resp. informačního vzdělávání v České republice na... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | literacy | en_US |
dc.subject | information literacy | en_US |
dc.subject | information education | en_US |
dc.subject | access to information | en_US |
dc.subject | human rights | en_US |
dc.subject | citizens' rights and duties | en_US |
dc.subject | gramotnosti | cs_CZ |
dc.subject | informační gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | informační vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | přístup k informacím | cs_CZ |
dc.subject | lidská práva | cs_CZ |
dc.subject | občanská práva a povinnosti | cs_CZ |
dc.title | Informační vzdělávání v české republice | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-06-21 | |
dc.description.department | Institute of Information Studies and Librarianship | en_US |
dc.description.department | Ústav informačních studií a knihovnictví | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 105284 | |
dc.title.translated | Information Education in the Czech Republic | en_US |
dc.contributor.referee | Steinerová, Jela | |
dc.contributor.referee | Mazáčová, Pavlína | |
dc.identifier.aleph | 002144480 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Informační věda | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Information Science | en_US |
thesis.degree.program | Informační studia a knihovnictví | cs_CZ |
thesis.degree.program | Information Studies and Librarianship | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav informačních studií a knihovnictví | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Information Studies and Librarianship | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Informační věda | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Information Science | en_US |
uk.degree-program.cs | Informační studia a knihovnictví | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Information Studies and Librarianship | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Dombrovská, M. Informační vzdělávání v České republice. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví, 2017. Disertační práce. Vedoucí disertační práce doc. PhDr. Rudolf Vlasák. Abstrakt Disertační práce propojuje obory informační věda, veřejná politika a právo v rámci tématu rozvíjení informační gramotnosti, resp. informačního vzdělávání na základě systémové teorie. Mapování situace u nás v kontextu zahraničních zkušeností zejména s ohledem na případnou národní koncepci, resp. politiku v oblasti informačního vzdělávání, informační gramotnosti či informačních kompetencí a důkladné prozkoumání vybraných případových studií vedlo za pomoci zakotvené teorie (1) k formulaci teoretického předpokladu vln evoluce gramotností, který v sobě odborný koncept s veřejnou politikou a právem spojuje a (2) k návrhu metodiky tvorby koncepcí pro oblast informačního vzdělávání na různých stupních, úrovních či institucích, která k tradičně chápaným fázím veřejněpolitického procesu či krokům obvykle navrhovaných vzdělávacích metodik přidává další rozměr v podobě akcentů na určitou fázi či konkrétní metodu podle aktuální vlny evoluce gramotností. Společně pak (3) vedou k návrhu možných řešení dalšího rozvíjení informační gramotnosti, resp. informačního vzdělávání v České republice na... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Dombrovská, M. Informační vzdělávání v České republice (Information Education in the Czech Republic). Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví, 2017. Disertační práce. Vedoucí disertační práce doc. PhDr. Rudolf Vlasák. Abstract This doctoral thesis investigates information science, public policy, and law, via established system theory, to uncover how information education, and particularly information literacy, can be better developed in the Czech Republic. The theoretical focus is on concepts of information literacy, information education, and information competencies. This is complemented with case studies, investigating existing policies through grounded theory. The novel contributions to knowledge arising from this research are: (1) a new three-wave staged model of the evolution of literacies; (2) a promising methodology for creating and implementing effective literacy policies respecting these three waves; (3) three specific proposals, grounded in constitutional rights and obligations, for overcoming the lack of political and public interest in further developing information literacy at a national level. Keywords: literacy, information literacy, information education, access to information, human rights, citizens' rights and duties | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990021444800106986 | |