Vliv marketingové komunikace na fenomén hipster
The influence of marketing communication on the hipster phenomenon
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86269Identifiers
Study Information System: 179917
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Zezulková, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
21. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
hipster, mainstream, spotřeba, marketing, subkultura, nadspotřební společnost, masová kultura, kapitalismusKeywords (English)
hipster, mainstream, consumption, marketing, subculture, hyperconsumerist society, mass culture, capitalismTato bakalářská práce se věnuje rozboru hipsterské kultury a vlivu marketingu na jeho pozici v masové kultuře. Hipster je označení pro člena alternativní kultury, která má počátky v polovině 20. století. Cílem práce je popsat, jaký má masová kultura a marketing vliv na charakter hipsterů a nástin potenciálního budoucího vývoje tohoto fenoménu. Práce začíná úvodem do problematiky hyperkonzumní společnosti a její historie pro vymezení motivů spotřeby hipsterů a mainstreamu. Nadspotřební kultura funguje mimo jiné na základě okázalé spotřeby, kterou se projevují i hipsteři, přestože společnost za ni kritizují. Dále práce vymezuje vznik a vývoj fenoménu, na což navazuje popis charakteristiky současných hipsterů. Pro zkoumání identifikace hipsterů ve většinové společnosti se práce věnuje také procesu, kdy se o jejich existenci zbytek populace teprve dozvídá, zda jim rozumí a jak na ně reaguje. Z diskuze vyplívá, že vztah mezi těmito kulturami lze považovat spíše za negativní, ale přesto do určité míry blízký kvůli obdobným motivům spotřeby. Práce proto zkoumá, zda jejich kultura může zčásti sloužit jako kulturní kapitál značek pro formování marketingových strategií mířených na další cílové skupiny. Na marketing se v tomto rozboru nahlíží jako na médium pro oboustranný přenos symbolů mezi kulturami....
This bachelor's thesis is dedicated to depicting the hipster culture and marketing's influence on its position in mass culture. Hipster is a specific alternative culture with roots dating back to the middle of the 20th century. The objective of this thesis is to describe to which extend mass culture and marketing influence hipsters and to foreshadow potential future development of this phenomenon. Thesis begins with an introduction to the problematics of hyperconsumerist society and its history to provide background for motives of consumption in hipster and mainstream culture. The hyperconsumerist culture is partly based on conspicuous consumption which is also noticeable in hipsters' behaviour. At the same time, hipsters stand in the opposition to the society's overconsumption. The thesis continues to identify the formation and evolution of hipster phenomenon ending with the characteristics of modern hipsters. In regards to the relationship between mass culture and hipsters, thesis shows that mainstream society approaches hipster culture rather in a negative manner due to the degree of misunderstanding it and other factors. On the contrary, both cultures share the strive for consumption which allows them to exchange cultural symbols through the medium of marketing. Based on the differences, this...