Zpověď jako technika subjektivace v politickém myšlení Michela Foucaulta
Confession as a Technique of Subjectification in the Political Thought of Michel Foucault
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86200Identifiers
Study Information System: 179437
Collections
- Kvalifikační práce [15771]
Author
Advisor
Referee
Salamon, Janusz
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science
Department
Department of Political Science
Date of defense
20. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Foucault, subjektivita, zpověď, subjektivace, moc, vědění, sběr datKeywords (English)
Foucault, subejctivity, confession, subjectification, power, knowledge, data collectionV práci, kterou předkládám, se zaměřím na výklad konstitutivních prvků Foucaultovy politické filosofie (tj. moc, vědění, subjekt). Soustředím se na praktiky subjektivace, tedy na způsob, jakým jsou lidé přivedeni mocí k tomu, aby se k sobě samým vztahovali určitým způsobem. Prvním cílem práce je sledovat techniku zpovědi jako zásadní mechanismus, který se podílí na konstrukci subjektivity ve Foucaultově díle. Snažím se odhalit, v jakých souvislostech je subjektivita artikulována a jakých forem podle Foucaulta v dějinách nabývala v závislosti na různých konfiguracích vazeb mezi mocí a věděním. Druhým cílem práce je doložit přítomnost Foucaultem definované techniky zpovědi v současných vědách o člověku, konkrétně v základech procedur sběru dat, a vykázat zpověď jako jeden z významných prvků pro utváření empirického typu vědění.
This thesis is focused on interpreting constitutive components of Michel Foucault's political thought (power, knowledge, subjectivity) from the viewpoint of the subjectification. The first goal of this work is to pursue the technique of confession as a crucial mechanism that participates on constructing the subjectivity in Foucault's work. To uncover in which connections it is usually pursued and what forms according to Foucault did it gain during history depending on various configurations of bonds between power and knowledge. The work's second goal is to substantiate a technique of confession defined by Foucault in contemporary human sciences, specifically in the foundations of the processes of data collection and then to demonstrate confession as a necessary element for creating an empirical type of knowledge.