Prvky propagandy na internetovém portálu Aeronet
Propaganda aspects of media website Aeronet
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86132Identifiers
Study Information System: 179862
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Shavit, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
20. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
(abstrakt) Cílem bakalářské práce je analyzovat vybrané články internetového portálu Aeronet, kontroverzní stránky obviňované z šíření dezinformací a propagandy, a dokázat, nebo vyvrátit prvky propagandy v něm přítomné. Práce se skládá ze tří částí. V první části bude definována propaganda a její specifika z hlediska komunikace. V rámci této části práce poskytne základní definici propagandy, specifika jejího šíření zejména s ohledem na novodobé technologie a její působení na recipienty. Ve druhé části je vytyčena metodologie této práce, budou popsány čtyři pilíře pragmalingvistické analýzy: konsituace, produkce, percepce a interpretace. Důraz bude kladen zejména na manipulativní jazykové nástroje, které budou dále interpretovány v praktické části práce - štvavý narativ nebo manipulativní strategie. V poslední praktické části budou analyzovány vybrané části článků Aeronetu na základě výkladu z předešlých dvou částí. Pro přehlednější analýzu budou vybrané části textu zařazovány pod jednotlivá studovaná témata.
The aim of the thesis is to analyse selected articles from Aeronet, a controversial website repeatedly accused of spreading disinformation and propaganda, and to confirm or disprove elements of propaganda on this website. The work consists of three parts. Firstly it describes theoretical basis of propaganda and its specific communication. This will include basic definitions of propaganda, specifications of the spreading of propaganda with special attention to new technologies and recipients of manipulative communication. Secondly, the work deals with methodological aspects of this thesis, describing four elements of pragmatic linguistic analysis which are: consituation, production, perception and interpretation. It will also explain the main manipulative tools which will be later analysed in the practical part of the work such as defamatory narrative and manipulative strategies. Thirdly, the selected articles from Aeronet will be examined based on the information provided in the first and second part. Particular sections of the articles will be highlighted to provide further recognition of the manipulative tools used.