Mediální ohlas českých oceněných knih pro děti a mládež (2016)
Media response to the Czech award-winning Literature for Children and Youth (2016)
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85900Identifikátory
SIS: 178718
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Malý, Radek
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
14. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
literatura pro děti a mládež, nakladatelství, literární ocenění, Zlatá Stuha, Magnesia Litera, mediální ohlasKlíčová slova (anglicky)
Literature for Children and Youth, literary awards, Golden Ribbon, Magnesia Litera, media responseBakalářská práce se zabývá analýzou mediálního ohlasu oceněných a nominovaných knih pro děti a mládež za rok 2016. Kromě toho podává stručný přehled vývoje trendů ve specializované nakladatelské činnosti od 90. let do současnosti a rovněž přibližuje problém kritické reflexe literatury pro děti a mládež. Práce zkoumá mediální ohlas na čtyři konkrétní díla, jedná se o knihy Vynálezárium Robina Krále, Klárka a 11 babiček Olgy Černé, Samota není zlej Lucie Raškovové a Plop! Zdařilé verše a prózy Ivana Wernische. V úvodu je stanoven cíl práce s hypotézou, že ocenění Magnesia Litera nebo Zlatá stuha má vliv na medializaci literárního díla. Analytická část pak tuto hypotézu potvrzuje, nejčastěji bylo v médiích referováno o knize, která získala Magnesii Literu. K analýze byla vybrána média Česká televize, Český rozhlas, Mladá fronta DNES a zpravodajský portál idnes.cz, dále webový portál iliteratura.cz, citarny.cz. Z kulturní oblasti byla vybrána periodika Host, Literární noviny, Tvar a katalog Nejlepší knihy dětem. Důvodem pro tento široký výběr byla snaha o komplexní analýzu problematiky. Kromě analýzy mediálních obsahů poskytuje práce stručné profily jednotlivých autorů a analýzu jejich knih.
This Bachelor Thesis is focused on analysis of media response to award-winning and award nominated literature for children and youth in 2016. Beside that it provides brief development of trends in publisher's acitivities since 90s to the present. It also describes problems of critical reflection in the area of literature for children and youth. Thesis studies media response to four books for children and youth, Vynálezárium by Robin Král, Klárka a 11 babiček by Olga Černá, Samota není zlej by Lucie Raškovová and Plop! Zdařilé verse a prózy by Ivan Wernisch. The opening part of this thesis determines the goal of this thesis, which is to answer the question how the media cover award-winning and award-nominated books for children and youth. It also determines hypothesis that literary awards Magnesia Litera Award and Golden Ribbon Award affect publicizing of these books. Analytic part then confirms this hypothesis. The book that won both Magnesia Litera and Golden Ribbon was covered the most. There were several media chosen for analysis, there are Česká televise, Český rozhlas, Mladá fronta DNES and news portal idnes.cz, website iliteratura.cz, citarny.cz. From cultural are there are Host, Literární noviny, Tvar and catalogue Nejlepší knihy dětem. Reason for this broad spectrum is an attempt to provide...
