Analýza sluchové percepce dětí předškolního věku
Analysis of auditory perception of preschool aged children
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85596Identifikátory
SIS: 175558
Kolekce
- Kvalifikační práce [19258]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kopečný, Petr
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
6. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Dítě předškolního věku, komunikace, sluchová percepce, naslouchání, sluchová diferenciace, krátkodobá sluchová paměť, sluchová analýza a syntéza, vnímání a reprodukce rytmuKlíčová slova (anglicky)
Preschool Child, Communication, Auditory Perception, Listening, Word Discrimination, Short-term Auditory Memory, Phonological Segmentation and Blending, Perception and Reproduction of RhythmDiplomová práce má speciálně pedagogické téma. Zabývá se sluchovou percepcí dětí v předškolním věku. Cílem práce je zjistit úroveň sluchové percepce dětí předškolního věku z běžné třídy mateřské školy. Pozornost je věnována naslouchání, sluchové diferenciaci, krátkodobé sluchové paměti, sluchové analýze a syntéze a vnímání a reprodukci rytmu. Výzkumný problém je řešen na základě analýzy dat získaných pomocí vlastního testu, který je sestaven v souladu s vývojovými tabulkami sluchové percepce. Výzkumem bylo zjištěno, že úspěšnost celého testu činí 82,8 %. Nejobtížnější částí testu je oblast naslouchání, s úspěšností 61,0 %. Naopak nejvyšší úspěšnost je v oblasti vnímání a reprodukce rytmu, kde dosahuje 89,2 %. KLÍČOVÁ SLOVA Dítě předškolního věku, komunikace, sluchová percepce, naslouchání, sluchová diferenciace, krátkodobá sluchová paměť, sluchová analýza a syntéza, vnímání a reprodukce rytmu
Diploma thesis has special education theme. This thesis deals with the auditory perception in preschool children. The goal of the work is to evaluate the level of auditory perception of children in an ordinary preschool class. We focus on listening, auditory differentiation, short-term auditory memory, auditory analysis and synthesis, and perception and reproduction of rhythm. In order to answer the research questions, we created a test which is designed in accordance to the auditory perception development tables. The results show that on average the children score 82.8 percent in the test. The most difficult part of the test is listening with the average score of 61.0 percent. On the other hand, the most successful part is the perception and reproduction of rhythm with average score of 89.2 percent. KEYWORDS Preschool Child, Communication, Auditory Perception, Listening, Word Discrimination, Short-term Auditory Memory, Phonological Segmentation and Blending, Perception and Reproduction of Rhythm