Vývojová dysfázie u dětí s kochleárním implantátem
Children with Specific Language Impairment and Cochlear Implant
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85557Identifiers
Study Information System: 189753
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Kotvová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Kochleární implantace, vývojová dysfázie, komunikační systémy, znakový jazyk, mluvená řeč, morfologicko-syntaktická rovinaKeywords (English)
Cochlear implantation, specific language impairment, communication systems, sign language, spoken speech, morphological-syntactic levelTato diplomová práce se zabývá problematikou vývojové dysfázie jako rizikového faktoru kochleární implantace. Zmíněná diagnóza může svým charakterem zásadně narušit vývoj řeči po kochleární implantaci. Hlavním cílem této práce byla identifikace a komparace využívaných komunikačních systémů osob s kochleárním implantátem a diagnostikovanou vývojovou dysfázií. V rámci charakteristiky úrovně verbální komunikace jsme se zaměřili na morfologicko-syntaktickou rovinu jazyka. Kvalitativní šetření proběhlo na základních školách pro sluchově postižené. Výzkumný vzorek tvořilo pět žáků těchto škol. Žáci byli vybráni na základě užívání kochleárního implantátu, diagnostikované vývojové dysfázie a dalších určených faktorů. Potřebná data byla získána na základě pozorování a prostřednictvím dílčích subtestů testové baterie Diagnostika jazykového vývoje. Provedeným šetřením bylo zjištěno, že preferovaný a častěji užívaný komunikační systém je i přes kochleární implantaci znakový jazyk. Všichni žáci z výzkumného souboru jsou schopni komunikace prostřednictvím mluvené řeči, kterou ale potřebují doplňovat a podpořit alespoň jednotlivými prvky znakového jazyka. Morfologicko-syntaktická rovina mluvené řeči byla nápadná u všech žáků výzkumného souboru. Žáci byli schopni aplikovat některá gramatická pravidla. Aplikovali...
This diploma thesis deals with specific language impairment as a risk factor of cochlear implantation. This diagnosis may fundamentally disrupt the development of speech after cochlear implantation. The main aim of this work was identification and comparison of used communication systems of persons with cochlear implant and diagnosed with developmental dysphasia. We focused on the morphological-syntactic level of language as a part of verbal level of communication. A qualitative survey was carried out at elementary schools for the hearing impaired. The research sample consisted of five pupils of these schools. Pupils were selected based on their use of the cochlear implant, diagnosed specific language impairment and other factors. Required data was obtained on the basis of observation and through the subtests of the Diagnostics of Language Development test battery. The investigation has revealed that despite cochlear implantation the preferred and more frequently used communication system is sign language. All pupils in the research group are able to communicate through spoken language, but they need to complement and support it by at least some individual elements of the sign language. Morphological- syntactic level of spoken speech was striking for all of the pupils in the research group. Pupils...