Vláda Jagellonců na českém území z pohledu učebnic 1918 až 1938
The rule of the Jagiellonian dynasty on the Czech territory as documented in 1918-1938 textbooks
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85547Identifiers
Study Information System: 185423
Collections
- Kvalifikační práce [6814]
Author
Advisor
Referee
Tuček, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
European Cultural and Intellectual History
Department
European Cultural and Intellectual History
Date of defense
6. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Učebnice dějepisu, narace, komparace, historiografie, transformaceKeywords (English)
History textbooks, narrative, comparison, historiography, transformationDiplomová práce nazvaná Vláda Jagellonců na českém území z pohledu učebnic 1918-1938, pozoruje proměnu historického faktu údajů období vlády Jagellonců v českých a polských učebnicích, pocházejících z let 1918-1938. Národní a sociálně-politické hledisko vzniku obou států po roce 1918, je základem k pozorování a komparaci obsahu prezentované dějepisné látky. Práce se zaměřuje na diferenci prezentace a vliv doby na úpravy obsahu textu dějepisných učebnic. Struktura diplomové práce spočívá v představení historického úseku vlády Jagellonců s následným porovnáním obsahu historické tématiky dobových Polských a Československých učebnic dějepisu. V neposlední řadě tato práce ukazuje také rozsah působení politických poměrů na transformaci historiografie a narace obsahu učebnic dějepisu v oblasti zkoumaného období. Klíčová slova: Učebnice dějepisu, narace, komparace, historiografie, transformace.
The diploma thesis, entitled "The rule of the Jagiellonian dynasty on the Czech territory as documented in 1918-1938 textbooks", observes the transformation of a historical fact regarding data concerning the period of the reign of the Jagellonian dynasty, as stated in Czech and Polish textbooks dating back to 1918-1938. The national and socio-political point of the emergence of both countries after 1918 is the basis for the observation and comparison of the presented historiographical content. The thesis focuses on the difference of the presentation of the historical content, as well as on the influence of a particular political period on the text editing of the content in history textbooks. The thesis begins with an introduction to the Jagellonian period. This is followed by a comparison of historical contents in Polish and Czechoslovakian history textbooks. Finally, this work also shows the effect of political situations on the transformation of historiography and the narrative of content regarding the Jagellonian period in history textbooks. Keywords: History textbooks, narrative, comparison, historiography,transformation.