Biblioterapie jako nástroj k rozvoji komunikačních schopností žáků s lehkou mentální retardací
Bibliotherapy as a tool to develop the communication skills of pupils with mild intellectual disability
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85338Identifiers
Study Information System: 177117
Collections
- Kvalifikační práce [18712]
Author
Advisor
Referee
Mužáková, Monika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
1. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Mentální retardace, lehká mentální retardace, žák s lehkou mentální retardací, biblioterapie, biblioterapeutický program, komunikační schopnostiKeywords (English)
Intellectual disabilities, mild intellectual disabilities, pupils with mild intellectual disabilities, bibliotherapy, bibliotherapy program, communication skillsDiplomová práce Biblioterapie jako nástroj k rozvoji komunikačních schopností žáků s lehkou mentální retardací se zabývá možností využití biblioterapie a jejích prvků v rámci výuky českého jazyka, kdy prostřednictvím práce s textem pedagog působí na rozvoj verbálního projevu žáka s lehkou mentální retardací. Cílem práce je navrhnout jednotlivá cvičení sestavená do biblioterapeutického programu, poukázat na pozitivní vliv práce s textem na verbální projev žáka a ověřit úspěšnost programu v praxi skrze přímou práci se žáky, jejich pozorováním a zhodnocením jednotlivých výstupů. Výsledky šetření pak prokazují zlepšení žáků v požadované oblasti. Klíčová slova Mentální retardace, lehká mentální retardace, žák s lehkou mentální retardací, biblioterapie, biblioterapeutický program, komunikační schopnosti
Diploma Work Bibliotherapy as a tool of developing communication skills pupils with mild intellectual disabilities deals with opportunity of using bibliotherapy and its elements within Czech langage lessons. The educator by the means of appropriate reading materials affects the verbal expression advancement of pupils with mild intellectual disabilities. The aims to develop suitable exercises and arrange them into a bibliotherapy program, to show the beneficial effect that working with texts can have on the pupils' communicative competence, and to make certain that the program operates as expected, through working directly with the pupils, observing them and evaluating the different outputs of the program. Outcomes of the research prove pupils' improvements in desired sphere. Keywords Intellectual disabilities, mild intellectual disabilities, pupils with mild intellectual disabilities, bibliotherapy, bibliotherapy program, communication skills