Případová studie venkovské základní školy
Case study of the rural basic school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84903Identifiers
Study Information System: 162327
Collections
- Kvalifikační práce [14370]
Author
Advisor
Referee
Simonová, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
případová studie, vnější a vnitřní podmínky školy, přestupy žáků, přechod žáků mezi stupni vzdělávání, meziškolní mobilita, volba školy
Keywords (English)
case study, external and internal school conditions, transfers, transitions, pupil mobility, school choice
Cílem diplomové práce je zmapovat vztah mezi chováním a organizací středně velké venkovské základní školy a rozhodováním rodičů. Práce se zabývá vývojem strategie školy v závislosti na vnějších a vnitřních podmínkách. Druhá část výzkumu pak popisuje přestupy žáků do školy a ze školy, rodičovské rozhodování o přestupech a zkušenosti žáků, kteří do popisované školy přestoupili. Teoretická část vymezuje pojmy škola jako instituce a organizace, shrnuje dosavadní řešení problematiky. Praktická část představuje kvalitativní případovou studii, která vychází z analýzy údajů o obci, dokumentace školy a rozhovorů s pracovníky školy, rodiči, žáky. Jako "vnořené" jsou popsány případy sedmi žáků, kteří buď přišli do školy z obcí mimo spádovou oblast školy, nebo do školy přestoupili v průběhu školní docházky. Diplomová práce identifikuje shody a rozdíly v popisovaných příkladech a také vyvozuje závěry pro práci školy.
The aim of this master's thesis is to demonstrate the relationship between the behaviour and the organisation of a middle- sized village combined primary and lower secondary school and the choices parents make. This study deals with the development of school strategy in dependency of external and internal conditions. The second main topic of the study are the transfer of the pupils to and from the school, the parents' decision behind the transfers and pupils' experiences. The theoretic part explains concept of the school as an organisation and an institution. It is outlined a brief review of the Czech literature on studied topic. The empirical part of the thesis is a qualitative case study of one school based on analysis of municipal dates, school documentation and interviews with school employees, parents and pupils. Seven embedded cases of pupils of the school are described. They are pupils coming out of the catchment area or transferring from other schools. The thesis describes the similarities and differences among the described cases of pupils a draws some lessons for the school leadership.