Metodika výuky značkovacích jazyků
Markup languages educational methodology
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84896Identifikátory
SIS: 150417
Kolekce
- Kvalifikační práce [18052]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jeřábek, Tomáš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - technická a informační výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
29. 5. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
značkovací jazyk, značka, tag, Markdown, HyperText Markup Language, HTML, eXtensible Markup Language, XML, Scalable Vector Graphics, SVG, metodika výukyKlíčová slova (anglicky)
markup language, markup, tag, Markdown, HyperText Markup Language, HTML, eXtensible Markup Language, XML, Scalable Vector Graphics, SVG, educational methodologyCílem této práce je vytvořit metodiku výuky značkovacích jazyků Markdown, HyperText Markup Language (HTML), eXtensible Markup Language (XML) a Scalable Vector Graphics (SVG) a tu ověřit na druhém stupni základní školy. Součástí metodiky je seznámení se s historií a vývojem zmíněných značkovacích jazyků a teorie syntaxe značkovacích jazyků, která je nutná pro výuku podle této metodiky. Metodika využívá konkrétních příkladů, na kterých si žáci ověřují nově nabyté znalosti. Ověření metodiky proběhlo formou výuky na dvou základních školách. Výuka proběhla v sedmé třídě v rámci povinně volitelného informatického předmětu a v deváté třídě během povinného předmětu. Očekávané rozdíly v pochopení výuky značkovacích jazyků ve prospěch devátého ročníku se nepotvrdily. Mnohem větší roli, než věk žáků, hrála jejich motivace. Ověření metodiky ukázalo, že je nutné důsledně dbát na formulaci zadání úloh a dalších pokynů pro žáky, aby nedocházelo k zaměňování zdrojového kódu dokumentu obsahujícího značky s výsledným formátovaným dokumentem. Hlavním zjištěním je, že výuka značkovacích jazyků je pro žáky na druhém stupni pochopitelná, a že lze použít tuto metodiku pro výuku. KLÍČOVÁ SLOVA značkovací jazyk, značka, tag, Markdown, HyperText Markup Language, HTML, eXtensible Markup Language, XML, Scalable Vector...
The aim of this thesis is to develop an educational methodology for the following languages: Markdown, HyperText Markup Language (HTML), eXtensible Markup Language (XML) and Scalable Vector Graphics (SVG); and to verify the methodology at Czech elementary schools on the lower secondary level. An integral part of the methodology is also an introduction to the history and development, as well as the theory of syntax of the mentioned markup languages, necessary for teaching according to this methodology. The methodology uses specific examples, on which the students can verify their newly acquired knowledge in practice. The verification of the methodology took place in the form of teaching at two Czech elementary schools. The teaching took place in the seventh grade within the compulsory elective subject of informatics, in the ninth grade within a compulsory subject. The expected differences in understanding the markup languages education in favor of the ninth year have not been confirmed. The motivation of the students proved to play much greater role than their age. The verification of the methodology has shown that it is necessary to pay careful attention to the precise formulation of the task assignments and guidelines to the students, to avoid confusion and substitution of the source code of the...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Evolution of markups: The case of the Czech Republic
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOJurišta, Jakub (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Datum obhajoby: 12. 9. 2023This thesis aims to state the picture of markups in the Czech Republic. Most of the research has been done in the United States, and many remaining studies have been done globally. However, global studies do not have ... -
Stock-Flow Consistent Macroeconomic Modelling
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOVinogradov, Alex (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2020)Datum obhajoby: 9. 6. 2020 -
Markups and Public Procurement
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOChadim, Marek (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Datum obhajoby: 11. 9. 2023