dc.contributor.advisor | Procházka, Josef | |
dc.creator | Matějka, Vojtěch | |
dc.date.accessioned | 2017-06-19T09:59:17Z | |
dc.date.available | 2017-06-19T09:59:17Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/84896 | |
dc.description.abstract | The aim of this thesis is to develop an educational methodology for the following languages: Markdown, HyperText Markup Language (HTML), eXtensible Markup Language (XML) and Scalable Vector Graphics (SVG); and to verify the methodology at Czech elementary schools on the lower secondary level. An integral part of the methodology is also an introduction to the history and development, as well as the theory of syntax of the mentioned markup languages, necessary for teaching according to this methodology. The methodology uses specific examples, on which the students can verify their newly acquired knowledge in practice. The verification of the methodology took place in the form of teaching at two Czech elementary schools. The teaching took place in the seventh grade within the compulsory elective subject of informatics, in the ninth grade within a compulsory subject. The expected differences in understanding the markup languages education in favor of the ninth year have not been confirmed. The motivation of the students proved to play much greater role than their age. The verification of the methodology has shown that it is necessary to pay careful attention to the precise formulation of the task assignments and guidelines to the students, to avoid confusion and substitution of the source code of the... | en_US |
dc.description.abstract | Cílem této práce je vytvořit metodiku výuky značkovacích jazyků Markdown, HyperText Markup Language (HTML), eXtensible Markup Language (XML) a Scalable Vector Graphics (SVG) a tu ověřit na druhém stupni základní školy. Součástí metodiky je seznámení se s historií a vývojem zmíněných značkovacích jazyků a teorie syntaxe značkovacích jazyků, která je nutná pro výuku podle této metodiky. Metodika využívá konkrétních příkladů, na kterých si žáci ověřují nově nabyté znalosti. Ověření metodiky proběhlo formou výuky na dvou základních školách. Výuka proběhla v sedmé třídě v rámci povinně volitelného informatického předmětu a v deváté třídě během povinného předmětu. Očekávané rozdíly v pochopení výuky značkovacích jazyků ve prospěch devátého ročníku se nepotvrdily. Mnohem větší roli, než věk žáků, hrála jejich motivace. Ověření metodiky ukázalo, že je nutné důsledně dbát na formulaci zadání úloh a dalších pokynů pro žáky, aby nedocházelo k zaměňování zdrojového kódu dokumentu obsahujícího značky s výsledným formátovaným dokumentem. Hlavním zjištěním je, že výuka značkovacích jazyků je pro žáky na druhém stupni pochopitelná, a že lze použít tuto metodiku pro výuku. KLÍČOVÁ SLOVA značkovací jazyk, značka, tag, Markdown, HyperText Markup Language, HTML, eXtensible Markup Language, XML, Scalable Vector... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | značkovací jazyk | cs_CZ |
dc.subject | značka | cs_CZ |
dc.subject | tag | cs_CZ |
dc.subject | Markdown | cs_CZ |
dc.subject | HyperText Markup Language | cs_CZ |
dc.subject | HTML | cs_CZ |
dc.subject | eXtensible Markup Language | cs_CZ |
dc.subject | XML | cs_CZ |
dc.subject | Scalable Vector Graphics | cs_CZ |
dc.subject | SVG | cs_CZ |
dc.subject | metodika výuky | cs_CZ |
dc.subject | markup language | en_US |
dc.subject | markup | en_US |
dc.subject | tag | en_US |
dc.subject | Markdown | en_US |
dc.subject | HyperText Markup Language | en_US |
dc.subject | HTML | en_US |
dc.subject | eXtensible Markup Language | en_US |
dc.subject | XML | en_US |
dc.subject | Scalable Vector Graphics | en_US |
dc.subject | SVG | en_US |
dc.subject | educational methodology | en_US |
dc.title | Metodika výuky značkovacích jazyků | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-05-29 | |
dc.description.department | Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 150417 | |
dc.title.translated | Markup languages educational methodology | en_US |
dc.contributor.referee | Jeřábek, Tomáš | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - Technology and Information Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - technická a informační výchova | cs_CZ |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - technická a informační výchova | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - Technology and Information Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem této práce je vytvořit metodiku výuky značkovacích jazyků Markdown, HyperText Markup Language (HTML), eXtensible Markup Language (XML) a Scalable Vector Graphics (SVG) a tu ověřit na druhém stupni základní školy. Součástí metodiky je seznámení se s historií a vývojem zmíněných značkovacích jazyků a teorie syntaxe značkovacích jazyků, která je nutná pro výuku podle této metodiky. Metodika využívá konkrétních příkladů, na kterých si žáci ověřují nově nabyté znalosti. Ověření metodiky proběhlo formou výuky na dvou základních školách. Výuka proběhla v sedmé třídě v rámci povinně volitelného informatického předmětu a v deváté třídě během povinného předmětu. Očekávané rozdíly v pochopení výuky značkovacích jazyků ve prospěch devátého ročníku se nepotvrdily. Mnohem větší roli, než věk žáků, hrála jejich motivace. Ověření metodiky ukázalo, že je nutné důsledně dbát na formulaci zadání úloh a dalších pokynů pro žáky, aby nedocházelo k zaměňování zdrojového kódu dokumentu obsahujícího značky s výsledným formátovaným dokumentem. Hlavním zjištěním je, že výuka značkovacích jazyků je pro žáky na druhém stupni pochopitelná, a že lze použít tuto metodiku pro výuku. KLÍČOVÁ SLOVA značkovací jazyk, značka, tag, Markdown, HyperText Markup Language, HTML, eXtensible Markup Language, XML, Scalable Vector... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of this thesis is to develop an educational methodology for the following languages: Markdown, HyperText Markup Language (HTML), eXtensible Markup Language (XML) and Scalable Vector Graphics (SVG); and to verify the methodology at Czech elementary schools on the lower secondary level. An integral part of the methodology is also an introduction to the history and development, as well as the theory of syntax of the mentioned markup languages, necessary for teaching according to this methodology. The methodology uses specific examples, on which the students can verify their newly acquired knowledge in practice. The verification of the methodology took place in the form of teaching at two Czech elementary schools. The teaching took place in the seventh grade within the compulsory elective subject of informatics, in the ninth grade within a compulsory subject. The expected differences in understanding the markup languages education in favor of the ninth year have not been confirmed. The motivation of the students proved to play much greater role than their age. The verification of the methodology has shown that it is necessary to pay careful attention to the precise formulation of the task assignments and guidelines to the students, to avoid confusion and substitution of the source code of the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |