Želvušky (Tardigrada) a jejich využití ve výuce
Water Bears (Tardigrada) In Teaching
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84876Identifikátory
SIS: 173057
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mourek, Jan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
29. 5. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
mechová fauna, kryptobióza, formy výuky, metody výuky, analýza učebnic, výzkumKlíčová slova (anglicky)
moss fauna, cryptobiosis, education, teaching methods, research, analysis of textbooksTématem diplomové práce je kmen želvušek (Tardigrada) a jeho implementace do výuky na základních a středních školách. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a empirické. Teoretická část představuje pět základních okruhů témat - představení kmene želvušek, představení ostatní mechové fauny, metody extrakce těchto organismů, analýzu učebnic základních i středních škol a možnosti využití tématu želvušek ve výuce. Želvušky jsou v této práci použity jako modelové organismy pro tvorbu praktických návrhů metod a forem výuky, které mohou být aplikovány při implementaci tohoto tématu do výuky. Empirická část se skládá z metodologického postupu a výsledků výzkumného šetření, jehož cílem bylo sledování výskytu želvušek v různých biotopech. Klíčová slova: mechová fauna, kryptobióza, formy výuky, metody výuky, analýza učebnic, výzkum
This thesis is focused on the phylum Tardigrada. The main goal is to implement this topic into the curriculum of primary and secondary education. The thesis is divided in two parts - theoretical and empirical. The theoretical part comprises five basic topics: the general introduction to phylum Tardigrada and other moss fauna; extraction methods; analysis of textbooks for primary and secondary schools; and application of obtained knowledge about phylum Tardigrada in education. In this thesis, water bears are used as model organisms for creating practical suggestions for teaching methods and forms that can be used when implementing this theme into a teaching process. The empirical part presents the results of extensive study focused on the occurrence of Tardigrada in moss from variety of habitats in the Czech Republic and its implication for practical use. Keywords: moss fauna, cryptobiosis, education, teaching methods, research, analysis of textbooks
