Spolupráce mezi mateřskou školou, základní školou a rodinou
Cooperation between kindergarten, primary school and family
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84792Identifikátory
SIS: 160606
Kolekce
- Kvalifikační práce [17867]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kargerová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
24. 5. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
mateřská škola, základní škola, rodina, spolupráce, příprava na základní školu, adaptace, akční výzkumKlíčová slova (anglicky)
kindergarten, primaryschool, family, cooperation, preparing for primary school, adaptation, action researchDiplomová práce se zabývá formami spolupráce mezi mateřskou školou, základní školou a rodinou v přípravě dětí a jejich rodiny na bezproblémový přechod do základního vzdělávání. V teoretické části charakterizuji prolínání předškolního a primárního vzdělávání, zaměřuji se na hlubší uchopení tématu souvisejícího se zralostí a připraveností dětí pro vstup do školy. Dále upozorňuji na možná rizika, která mohou při přestupu do základní školy nastat a poukazuji na spolupráci rodiny a školy v kurikulárních dokumentech. V empirické části se prostřednictvím akčního výzkumu a na základě rozhovorů s učitelkami prvních tříd snažím odpovědět na otázky, za jakých podmínek má spolupráce mezi mateřskou školou, základní školou a rodinou pozitivní vliv při přestupu do základního vzdělávání a na počáteční adaptaci v novém prostředí. Popisuji efektivní metody spolupráce, které přispívají k plynulému vstupu dětí do školy, a uvádím možnosti, jak dostatečně informovat rodiče o možných potížích, které mohou v určitých situacích nastat. Přínos této práce spatřuji především ve shromáždění efektivních metod spolupráce, které v praxi fungují a podporují nejen dítě, ale i rodinu při zvládání nových situací spojených s přechodem do základní školy, které jsou důležitou součástí jejich života. Klíčová slova mateřská škola,...
This thesis is centered on the subject of the form of cooperation between the kindergarten, the primary school and the family to prepare the children and their families for the least problematic transition into primary level education.The theoretical part of the thesis is characterised as focusing on the confluence of pre-school education and primary school education and in particular in this section I measure the depth of understanding of the topic of preparing children for entering schooling. Subsequently I bring attention to the possible risks which can appear when a child starts primary school and I look into the cooperation of the family and the school in the curriculum documentation. In the practical part of the thesis the basis is action research from actual dialogues with teachers who teach the first grades, I attempt to uncover which classifications of cooperation between the kindergarten, primary school and family will have the most positive effect on enabling the smoothest transition to the new environment. I described effective methods of cooperation which will encourage the smoothest induction of children to the new school, and I mention the possibilities of how to inform the family of possible challenges which can appear in certain circumstances. Keywords kindergarten, primary school,...