Žák 1. třídy a jeho adaptace v sociální oblasti z pohledu rodičů a učitelů 1. tříd ZŠ
First class primary school pupil and its adaptation in the social sphere from the perspective of parents and elementary school teachers
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84755Identifiers
Study Information System: 174949
Collections
- Kvalifikační práce [16245]
Author
Advisor
Consultant
Chvál, Martin
Referee
Stará, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
základní škola, žák, mladší školní věk, učitel, adaptace, školní zralost, socializace, rodina, vstup do 1. třídy základní školy, zahájení povinné školní docházky, školní zralost, školní připravenost, sociální zralostKeywords (English)
primary school, pupil, younger school age, a teacher, adaptation, school maturity, school readiness, socialization, the family, the entrance to 1st class primaryschool,social maturyDiplomová práce se zabývá problematikou adaptace žáků 1. třídy ZŠ na školní prostředí v sociální oblasti. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na proces adaptace žáka na školní prostředí, objasňuje pojem socializace, analyzuje školní zralost, připravenost a podmínky školního vzdělávání. Praktická část je založena na kombinaci kvantitativního a kvalitativního výzkumného šetření. Metoda dotazníku, rozhovoru a pozorování poskytuje zjištěná data k problematice adaptace žáka 1. třídy ZŠ v sociální oblasti a analyzuje přístup a postoj rodičů a učitelů 1. tříd základní školy k adaptaci žáků na školní prostředí v sociální oblasti Cílem diplomové práce je analyzování názoru na uvedenou problematiku ze strany rodičů a učitelů 1. tříd základní školy.
The diploma thesis deals with the adaptation 1st class primary school pupils, to the school environment in social area. It is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is focused on the process of adaptation pupil to the school environment, it explains the concept of socialization, analyzing school maturity, the readiness and the terms of school education. The practical part is based on a combination of quantitative and qualitative research. The method of questionnaire, interview and observation provides the identified data to deal with the issue of adaptation pupil at the 1st class primary school in the social field and analyzes the attitude of parents and first class teachers to the adaptation pupils to the school environment in the social sphere. The aim of the diploma thesis is analyzing the opinion to that issue by parents and first class primary school teachers.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Školní zralost
Defence status: DEFENDEDVeselá, Šárka (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Date of defense: 4. 2. 2015This thesis deals with the issue of school readiness and procedures for the assessment. It focuses on achieving individual developmental areas for children before they enter school, the conduct of the assessment of maturity ... -
Diagnostika školní zralosti
Defence status: DEFENDEDPetržilková, Ivana (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017)Date of defense: 31. 5. 2017Diplomová práce se zabývá tématem diagnostiky školní zralosti. Pomocí teoretických poznatků představuje, na jaké úrovni by mělo mít dítě rozvinuté jednotlivé oblasti osobnosti a znalosti, než nastoupí k plnění školní ... -
Zhodnocení dvou diagnostických nástrojů užívaných k diagnostice školní zralosti
Defence status: DEFENDEDPovolná, Kateřina (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017)Date of defense: 16. 1. 2017Diplomová práce se věnuje problematice školní zralosti a její diagnostiky. Cílem bylo srovnat dva testy používané pro testování školní zralosti a posoudit zda srovnatelně hodnotí vybrané aspekty školní zralosti. V první ...