Kontroverzní témata jako součást výuky na prvním stupni ZŠ
Controversial Issues as a Part of Education in Primary Schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84746Identifiers
Study Information System: 173069
Collections
- Kvalifikační práce [19128]
Author
Advisor
Referee
Uhlířová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kontroverzní téma, problém, globální problém, aktuální problém, průřezová témata, primární vzdělávání, výchova k občanství, globální rozvojové vzdělávání, Filosofie pro dětiKeywords (English)
controversial issues, problems, global issues, current issue, cross-curricular themes, primary education, Citizenship Education, Global Education, Philosophy for childrenTato diplomová práce se zabývá probíráním kontroverzních témat či problémů v rámci výuky na prvním stupni základních škol. Hlavními cíli této práce je zjistit, proč je vhodné začleňovat tato témata do výuky, jestli je vůbec možné zabývat se jimi i s dětmi mladšího školního věku a jak taková témata lze v rámci výuky probírat. Teoretická část práce začíná vymezením pojmu kontroverzní téma (KT), dále se věnuje vývojovým předpokladům dětí pro zabývání se jimi, souvislostí KT s výchovou k občanství a s globálním rozvojovým vzděláním a metodám, kterými lze KT probírat. Dotazníkovým šetřením a rozhovorem bylo v rámci empirické části zkoumáno, zda učitelé do výuky začleňují KT, proč a jakým způsobem. klíčová slova: kontroverzní téma / problém, globální problém, aktuální problém, průřezová témata, primární vzdělávání, výchova k občanství, globální rozvojové vzdělávání, Filosofie pro děti
This diploma thesis focuses on dealing with controversial issues in primary schools. The main aim of this work is to find out why it is appropriate to integrate these issues into teaching, whether it is even possible for primary school pupils to deal with them and how these topics can be taught and integrated. The theoretical part begins by defining the term controversial issue, then it is devoted to developmental presupposition of primary school children for dealing with controversial issues, then how these issues relate to Citizenship and Global Education, and which methods can be used for dealing with controversial issues. By using questionnaire and interviews it was explored whether teachers are integrating these issues into their teaching, why and which way they do that. keywords: controversial issues / problems, global issues, current issue, cross-curricular themes, primary education, Citizenship Education, Global Education, Philosophy for children