Kontroverzní témata jako součást výuky na prvním stupni ZŠ
Controversial Issues as a Part of Education in Primary Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84746Identifikátory
SIS: 173069
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Uhlířová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
24. 5. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kontroverzní téma, problém, globální problém, aktuální problém, průřezová témata, primární vzdělávání, výchova k občanství, globální rozvojové vzdělávání, Filosofie pro dětiKlíčová slova (anglicky)
controversial issues, problems, global issues, current issue, cross-curricular themes, primary education, Citizenship Education, Global Education, Philosophy for childrenTato diplomová práce se zabývá probíráním kontroverzních témat či problémů v rámci výuky na prvním stupni základních škol. Hlavními cíli této práce je zjistit, proč je vhodné začleňovat tato témata do výuky, jestli je vůbec možné zabývat se jimi i s dětmi mladšího školního věku a jak taková témata lze v rámci výuky probírat. Teoretická část práce začíná vymezením pojmu kontroverzní téma (KT), dále se věnuje vývojovým předpokladům dětí pro zabývání se jimi, souvislostí KT s výchovou k občanství a s globálním rozvojovým vzděláním a metodám, kterými lze KT probírat. Dotazníkovým šetřením a rozhovorem bylo v rámci empirické části zkoumáno, zda učitelé do výuky začleňují KT, proč a jakým způsobem. klíčová slova: kontroverzní téma / problém, globální problém, aktuální problém, průřezová témata, primární vzdělávání, výchova k občanství, globální rozvojové vzdělávání, Filosofie pro děti
This diploma thesis focuses on dealing with controversial issues in primary schools. The main aim of this work is to find out why it is appropriate to integrate these issues into teaching, whether it is even possible for primary school pupils to deal with them and how these topics can be taught and integrated. The theoretical part begins by defining the term controversial issue, then it is devoted to developmental presupposition of primary school children for dealing with controversial issues, then how these issues relate to Citizenship and Global Education, and which methods can be used for dealing with controversial issues. By using questionnaire and interviews it was explored whether teachers are integrating these issues into their teaching, why and which way they do that. keywords: controversial issues / problems, global issues, current issue, cross-curricular themes, primary education, Citizenship Education, Global Education, Philosophy for children