Možnosti sociálně pedagogické podpory matek samoživitelek
Possibilities of social pedagogical support of single mothers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84392Identifikátory
SIS: 166045
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lorenzová, Jitka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
7. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Matka samoživitelka, sociálně pedagogická podpora, problematické oblasti matek samoživitelek, podpůrné programy pro matky samoživitelkyKlíčová slova (anglicky)
Single mothers, social and educational support, problematic areas of single mothers, support programs for single mothersTato diplomová práce se zabývá problematikou matek samoživitelek. Jejím cílem je popsat charakteristiky a problémy matek samoživitelek v současném společenském kontextu a uvést možnosti sociálně pedagogické podpory, které jsou jim k dispozici. Výše uvedené je na základě odborných zdrojů popsáno v teoretické části práce. Praktická část, poukazuje na problémy, které vybrané matky samoživitelky ve svém životě nejčastěji řeší a popisuje možnosti sociálně pedagogické podpory, především co se týče nabídky, informovanosti a jejich přínosu. Na základě kvalitativního výzkumu, který byl realizován prostřednictvím pěti případových studií, se jako nejčastější problémy ukazují finanční obtíže, psychické, pracovní a výchovné obtíže a v neposlední řadě problémy s bydlením. Ohledně programů sociálně pedagogické podpory se zjistila velmi malá informovanost o jejich dostupnosti a nabídce. Přínos absolvovaného kurzu byl pro účastnice výzkumu značný, především v možnosti sdílení zkušeností, nácviku situací a asertivní komunikace či v povzbuzení k další činnosti.
This thesis deals with the problems of single mothers. Its aim is to describe the characteristics and problems of single mothers in the contemporary social context and the possibilities of socio-educational support that are available for them. The above is based on expert sources described in the theoretical part. The practical part, points out the problems which selected single mothers mostly address in their lives and describe possibilities of socially pedagogical support, especially as regards the offer and awareness of their contribution. Based on qualitative research, which was carried out through five case studies, the most frequent problems are financial hardship, psychological, occupational and educational problems and finally housing problems. Regarding the socio-educational support programs are found very little awareness of their availability and offer. Contribution of the completed course was for participants of research very significant, especially in the sharing of experiences, training situations and assertive communication and the encouragement for further action.