Zobrazit minimální záznam

Prediction of economic development of Czech regions using a model of potential accessibility
dc.contributor.advisorMarada, Miroslav
dc.creatorElster, Jan
dc.date.accessioned2017-06-02T12:03:05Z
dc.date.available2017-06-02T12:03:05Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/84313
dc.description.abstractZáměrem této práce je zjistit vztah mezi vývojem ekonomické situace regionů Česka a potenciální dostupností po silniční síti na základě síťové analýzy. Cílem vytvořeného modelu je najít a definovat vztah mezi dopravní dostupností a ekonomickou situací obcí v letech 2001, 2011 a pokusit se predikovat stav v roce 2021. Toho bylo dosaženo pomocí modelu potenciální dostupnosti. Zde bylo potřeba vyřešit několik metodických problémů. Hlavní řešenou otázkou byla kalibrace modelu tak, aby model odpovídal realitě a zároveň aby nejlépe vysvětloval proměnnou ekonomické situace regionů v Česku. Po nalezení vhodného modelu potenciální dostupnosti byla pomocí rovnice lineární regrese predikována hrubá přidaná hodnota (HPH) sledovaných regionů. Výsledky modelu naznačují jen velmi pozvolný růst HPH v jádrových oblastech Česka. Naopak periferní oblasti prokázaly dynamičtější růst díky zlepšené potenciální dostupnosti. Tato práce se připojuje k trendu v dopravní geografii a rozvíjí možnosti samotného modelování potenciální dostupnosti. Klíčová slova: Potenciální dostupnost, lineární regrese, hrubá přidaná hodnota, obec s rozšířenou působností, kalibracecs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to find out the relationship between the development of the economic situation in Czech regions and potential accessibility of road networks evaluated with mathematical analysis. The intent of the model is to define a relationship between the transport accessibility and economic state in municipalities in 2001, 2011 and to predict for 2021. This evaluation has been reached with the model of potential accessibility. Several methodological problems had to be solved. Model calibration was provided with respect to the reality and changes in economic state in particular geographical regions. After the first step, which was focused on finding out the optimal model for potential accessibility of road networks, the linear regression with prediction of gross added economic value in analysed regions was used. Results showed only minor growth of gross added economic value in core geographical regions in the Czech Republic. In contrary, in peripheral regions dynamic growth of gross economic added value can be expected. This thesis follows the present interest in developing a transportation geography mathematical model, which can help us to understand the road transportation accessibility and its impact on economical development. Key words Potential accessibility, linear regression,...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectPotenciální dostupnostcs_CZ
dc.subjectlineární regresecs_CZ
dc.subjecthrubá přidaná hodnotacs_CZ
dc.subjectobec s rozšířenou působnostícs_CZ
dc.subjectkalibracecs_CZ
dc.subjectPotential accessibilityen_US
dc.subjectlinear regressionen_US
dc.subjectgross economic added valueen_US
dc.subjectmunicipality with wider operationen_US
dc.subjectcalibrationen_US
dc.titlePredikce ekonomického vývoje regionů Česka pomocí modelu potenciální dostupnostics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-09-20
dc.description.departmentDepartment of Social Geography and Regional Develop.en_US
dc.description.departmentKatedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId149923
dc.title.translatedPrediction of economic development of Czech regions using a model of potential accessibilityen_US
dc.contributor.refereeHudeček, Tomáš
dc.identifier.aleph002106340
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociální geografie a regionální rozvojcs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial Geography and Regional Developmenten_US
thesis.degree.programGeografiecs_CZ
thesis.degree.programGeographyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Social Geography and Regional Develop.en_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální geografie a regionální rozvojcs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial Geography and Regional Developmenten_US
uk.degree-program.csGeografiecs_CZ
uk.degree-program.enGeographyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csZáměrem této práce je zjistit vztah mezi vývojem ekonomické situace regionů Česka a potenciální dostupností po silniční síti na základě síťové analýzy. Cílem vytvořeného modelu je najít a definovat vztah mezi dopravní dostupností a ekonomickou situací obcí v letech 2001, 2011 a pokusit se predikovat stav v roce 2021. Toho bylo dosaženo pomocí modelu potenciální dostupnosti. Zde bylo potřeba vyřešit několik metodických problémů. Hlavní řešenou otázkou byla kalibrace modelu tak, aby model odpovídal realitě a zároveň aby nejlépe vysvětloval proměnnou ekonomické situace regionů v Česku. Po nalezení vhodného modelu potenciální dostupnosti byla pomocí rovnice lineární regrese predikována hrubá přidaná hodnota (HPH) sledovaných regionů. Výsledky modelu naznačují jen velmi pozvolný růst HPH v jádrových oblastech Česka. Naopak periferní oblasti prokázaly dynamičtější růst díky zlepšené potenciální dostupnosti. Tato práce se připojuje k trendu v dopravní geografii a rozvíjí možnosti samotného modelování potenciální dostupnosti. Klíčová slova: Potenciální dostupnost, lineární regrese, hrubá přidaná hodnota, obec s rozšířenou působností, kalibracecs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this thesis is to find out the relationship between the development of the economic situation in Czech regions and potential accessibility of road networks evaluated with mathematical analysis. The intent of the model is to define a relationship between the transport accessibility and economic state in municipalities in 2001, 2011 and to predict for 2021. This evaluation has been reached with the model of potential accessibility. Several methodological problems had to be solved. Model calibration was provided with respect to the reality and changes in economic state in particular geographical regions. After the first step, which was focused on finding out the optimal model for potential accessibility of road networks, the linear regression with prediction of gross added economic value in analysed regions was used. Results showed only minor growth of gross added economic value in core geographical regions in the Czech Republic. In contrary, in peripheral regions dynamic growth of gross economic added value can be expected. This thesis follows the present interest in developing a transportation geography mathematical model, which can help us to understand the road transportation accessibility and its impact on economical development. Key words Potential accessibility, linear regression,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
dc.identifier.lisID990021063400106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV