Vystupování neprofesionálních rockových kapel v Praze v letech 1973-1984
Public appearances of unofficial rock bands in Prague between 1973-1984
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84267Identifiers
Study Information System: 152625
Collections
- Kvalifikační práce [6815]
Author
Advisor
Referee
Diestler, Radek
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Oral History - Contemporary History
Department
Oral History - Contemporary History
Date of defense
10. 2. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
hudba, rock, bigbít, koncerty, kultura, ČSSR, normalizace, alternativaKeywords (English)
music, rock, concerts, culture, Czechoslovakia, normalization, alternativePráce se zabývá vystupováním neoficiálních rockových skupin v Praze po zavedení rekvalifikací, které prakticky zlikvidovaly profesionální rockovou scénu v ČSSR. To mělo obzvlášť silný dopad na hlavní město, kde se o několik let dříve nejvíce projevil rozkvět tohoto žánru. Ten se dal posléze svobodně provozovat pouze jakožto záliba, i amatérským muzikantům však stála v cestě řada nařízení a především obecná nedůvěra k bigbítu. To mělo za důsledek velmi omezené možnosti vystupování, jelikož pořadatelé se obávali možných neblahých důsledků takovýchto akcí. Výzkum sleduje mechanismus a podmínky trvalejšího vystupování amatérských rockových kapel v Praze, a to přibližně do roku 1984. Tehdy se již projevily následky článku Nová vlna se starým obsahem, kterým vyvrcholila mediální a společenská kampaň zaměřená proti novým podobám rocku, ten samý rok byl navíc rozpuštěn Svaz hudebníků ČSR i se svým sekcemi, jež představovaly významnou oporu nezávislé kultury v ČSSR. Autor dochází k závěru, že ztížené podmínky bylo možné překonat osobní vytrvalostí, kreativitou a odhodláním riskovat ztrátu svého pracovního místa v případě neúspěchu. Tím bylo možné zdolat nejen úřední nařízení, ale především obavy z postihu za nekonformní vystupování a čilý zájem Státní bezpečnosti.
This thesis deals with the issue of public appearances of amateur rock bands in Prague after the introduction of the so-called "requlifications" which basically destroyed professional rock music in Czechoslovakia. This affected especially the capital city which had witnessed an unprecedented rise of this genre only several years earlier. Thereafter, independent rock music could be practiced only as a hobby, and even the amateur musicians had to face extensive regulations and general mistrust. As a result, opportunities to appear in public were very sparse because organizers were worried about the consequences of such events. The research investigates the mechanisms and conditions for durable opportunities to play publicly in Prague before 1984. The effects of the article Nová vlna se starým obsahem - the pinnacle of the media and social campaign against new forms of rock music, were already becoming apparent in that year and the Union of musicians and its sections - main pillars of independent culture in Czechoslovakia - were dissolved. The conclusion is that in such difficult circumstances persistence, creativity and readiness to lose one's job proved crucial qualities. They enabled people to overcome not only the regulations but mainly the concerns about sanctions for nonconformist appearance and...