Občanská participace seniorů v kontextu Univerzity třetího věku
Civic participation of older people in the context of the University of the Third Age
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84159Identifiers
Study Information System: 140568
Collections
- Kvalifikační práce [6814]
Author
Advisor
Referee
Benyovszky, Selma
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Civil Sector Studies
Department
Department of Civil Society Studies
Date of defense
8. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
občanská společnost, participace, angažovanost, občanská gramotnost, aktivní občanství, senior, aktivní stárnutí, celoživotní učení, univerzita třetího věkuKeywords (English)
civil society, participation, engagement, civil literacy, active citizenship, older people, active ageing, lifelong learning, the University of the Third AgeVe své diplomové práci "Občanská participace seniorů v kontextu Univerzity třetího věku" jsem se zaměřila na roli občanské participace v životech aktivních seniorů - posluchačů Univerzity třetího věku, kterou jsem zkoumala v kontextu vzdělávání dospělých. Konkrétně skrze program zájmového vzdělávání, který se specializuje na vzdělávání seniorů, tj. Univerzita třetího věku. Z demografického hlediska bude populace seniorů i nadále stoupat. Tento fakt se nutně promítne i na rozvoji občanské společnosti, na němž se senioři podílí. I proto je na místě, věnovat seniorům jako aktivní skupině, více výzkumné pozornosti. Sběr kvalitativních dat byl uskutečněn prostřednictvím hloubkových rozhovorů. Pozornost byla věnována zejména postojům a zkušenostem, které respondenti s občanskou participací v rámci svého života získali. Z analyzovaných výpovědí respondentů bylo možné vyčíst, že respondenti ve svém životě vnímají participaci skrze aktivity spojené s politikou a politicky zaměřeným jednáním, tj. přikládají největší význam politické participaci. Projevy formální participace se rovněž vyskytly, ale na tyto ve svých výpovědích respondenti příliš důraz nekladli, považovali je často za samozřejmé.
The thesis "Civic participation of older people in the context of the University of the Third Age" focuses on the role of civic participation in the lives of active older people who attend the University of the Third Age. This role is examined in the context of adult education, specifically through a leisure education program, which is dedicated to educating older people, i.e. the University of the Third Age. From a demographic perspective, the elderly population will continue to grow. This will be unavoidably reflected in the development of civil society in which older people participate. This makes it relevant to pay older people as an active group more research attention. Qualitative data were collected via in-depth interviews. Attention was paid namely to the interviewees' attitudes to and experience of civic participation they have accumulated over their life course. The analysed respondents' accounts indicate that they understand participation as activities related to politics and as politically oriented activities. They attach the greatest importance to political participation. Formal participation also occurs, but the respondents do not stress this participation as they rather take it for granted.