Zobrazit minimální záznam

Charakter construction : character within fictional worlds and storyworlds
dc.contributor.advisorZuska, Vlastimil
dc.creatorStaniševská, Aneta
dc.date.accessioned2017-06-02T11:28:36Z
dc.date.available2017-06-02T11:28:36Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/84147
dc.description.abstractPředkládaná práce se prostřednictvím otázky možností a limitů čtenářových inferencí pokouší poukázat na rozdíly mezi postavami ve fikčních světech a postavami ve světech příběhu. Záměrem práce je dokázat, že svět příběhu chápaný jakožto mentální model se vzhledem k tématu postavy vyhýbá některým obtížím, které provázejí teorie fikčních světů. První kapitola nejprve dává nahlédnout do problematiky definování a teorií postavy a do jejího rámce situuje kognitivní přístupy vůči postavě. Jelikož bývají svět příběhu a fikční svět chápány jako koncepty velmi podobné, jsou ve druhé kapitole nejprve představeny dva protichůdné názory na čtenářovu aktivitu v rámci konstrukce fikčního světa, a sice teorie Lubomíra Doležela a Marie-Laure Ryanové. Skrze jejich vzájemné porovnání je pak vyzdvižen specifický status postavy vzhledem ke čtenářovým inferencím, který dále plní zásadní úlohu v teorii Umberta Eca, jejíž jádro je představeno v kapitole třetí. Provázanost rozumění příběhu s konstrukcí postavy je pak centrem zájmu čtvrté kapitoly, kde jsou kognitivní přístupy reprezentovány teoriemi Alana Palmera a Davida Hermana, a která představuje svět příběhu a postavu v něm jako modely otevřené a pružné. Klíčová slova fikční postava, svět příběhu, fikční svět, mentální model, mezera, inferencecs_CZ
dc.description.abstractThe thesis being presented aims to stress the differences between characters in fictional worlds and characters in storyworlds by means of question of possibilities and limits of reader's inferences. The aims of this thesis is to prove that storyworld construed as a mental model manages to avoid some problems that relate to fictional worlds theories. First chapter provides an insight into the issue of definitions and theories of character and places cognitive approaches to character within it. Since a concept of fictional world and a concept of storyworld are often construed as very alike, in the second chapter, there are two opposed opinions concerning reader's activity during a construction of fictional world; that is theories of Lubomír Doležel and Marie-Laure Ryan. By means of their mutual comparision, the distinctive status of fictional character concerning reader's inferences is being emphasized that further bears a decisive role within theory of Umberto Eco of which a core is presented in chapter three. The link between story comprehension and construction of fictional character is a centre of interest of chapter four, where cognitive approaches are represented by theories by Alan Palmer and David Herman. This chapter presents storyworld and character within it as open and fluid flexible....en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectfikční postavacs_CZ
dc.subjectsvět příběhucs_CZ
dc.subjectfikční světcs_CZ
dc.subjectmentální modelcs_CZ
dc.subjectmezeracs_CZ
dc.subjectinferencecs_CZ
dc.subjectfictional characteren_US
dc.subjectstoryworlden_US
dc.subjectfictional worlden_US
dc.subjectmental modelen_US
dc.subjectgapen_US
dc.subjectinferenceen_US
dc.titleKonstrukce postavy : postava ve fikčních světech a světech příběhucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-09-09
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId155010
dc.title.translatedCharakter construction : character within fictional worlds and storyworldsen_US
dc.contributor.refereeDadejík, Ondřej
dc.identifier.aleph002033255
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná práce se prostřednictvím otázky možností a limitů čtenářových inferencí pokouší poukázat na rozdíly mezi postavami ve fikčních světech a postavami ve světech příběhu. Záměrem práce je dokázat, že svět příběhu chápaný jakožto mentální model se vzhledem k tématu postavy vyhýbá některým obtížím, které provázejí teorie fikčních světů. První kapitola nejprve dává nahlédnout do problematiky definování a teorií postavy a do jejího rámce situuje kognitivní přístupy vůči postavě. Jelikož bývají svět příběhu a fikční svět chápány jako koncepty velmi podobné, jsou ve druhé kapitole nejprve představeny dva protichůdné názory na čtenářovu aktivitu v rámci konstrukce fikčního světa, a sice teorie Lubomíra Doležela a Marie-Laure Ryanové. Skrze jejich vzájemné porovnání je pak vyzdvižen specifický status postavy vzhledem ke čtenářovým inferencím, který dále plní zásadní úlohu v teorii Umberta Eca, jejíž jádro je představeno v kapitole třetí. Provázanost rozumění příběhu s konstrukcí postavy je pak centrem zájmu čtvrté kapitoly, kde jsou kognitivní přístupy reprezentovány teoriemi Alana Palmera a Davida Hermana, a která představuje svět příběhu a postavu v něm jako modely otevřené a pružné. Klíčová slova fikční postava, svět příběhu, fikční svět, mentální model, mezera, inferencecs_CZ
uk.abstract.enThe thesis being presented aims to stress the differences between characters in fictional worlds and characters in storyworlds by means of question of possibilities and limits of reader's inferences. The aims of this thesis is to prove that storyworld construed as a mental model manages to avoid some problems that relate to fictional worlds theories. First chapter provides an insight into the issue of definitions and theories of character and places cognitive approaches to character within it. Since a concept of fictional world and a concept of storyworld are often construed as very alike, in the second chapter, there are two opposed opinions concerning reader's activity during a construction of fictional world; that is theories of Lubomír Doležel and Marie-Laure Ryan. By means of their mutual comparision, the distinctive status of fictional character concerning reader's inferences is being emphasized that further bears a decisive role within theory of Umberto Eco of which a core is presented in chapter three. The link between story comprehension and construction of fictional character is a centre of interest of chapter four, where cognitive approaches are represented by theories by Alan Palmer and David Herman. This chapter presents storyworld and character within it as open and fluid flexible....en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
dc.identifier.lisID990020332550106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV