Antické vlivy na české a moravské kamenině a porcelánu z konce 18. století a 1. poloviny 19. století.
Greek and Roman Influences in Creamware and Porcelain from Czech Lands from the End of 18th Century and First Half of 19th Century
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84138Identifiers
Study Information System: 125660
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Mergl, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Classical Archaeology
Department
Institute for Classical Archeology
Date of defense
16. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Porcelán, kamenina, klasicismus, továrna, Čechy, Morava, antika, antické vlivy, 18. století, 19. Století, antická mytologie, Praha, Týnec nad Sázavou, siderolit, Budov, Kravsko, Vranov nad Dyjí, Horní Slavkov, Klášterec nad Ohří, Dalovice, Kysibl, Březová, Wedgwood, VídeňKeywords (English)
Porcelain, creamware, neoclassicism, factory, Bohemia, Moravia, ancient period, ancient influences, 18th century, 19th century, ancient mythology, Prague, Týnec nad Sázavou, siderolit, Budov, Kravsko, Vranov nad Dyjí, Horní Slavkov, Klášterec nad Ohří, Dalovice, Kysibl, Březová, Wedgwood, ViennaTechnika výroby měkké kameniny a porcelánu byla v Evropě objevena v průběhu 18. století. Předměty vyrobené z těchto materiálů dokládají společenské změny a rozvoj kultury stolování, ke které v průběhu tohoto století došlo. V jeho závěru se antická kultura stala zásadním inspiračním zdrojem, k čemuž přispěly jak objevy starověkých měst, Pompejí a Herkulanea, tak i vydávání publikací představujících antické umění. Od konce 18. století se kameninové a porcelánové předměty vyráběly i na českém území. V této diplomové práci jsem zdokumentovala, jak se antické vlivy projevovaly na výrobcích českých a moravských manufaktur, odkud přicházely a jakým způsobem byly transformovány. Práce se nevěnuje veškeré porcelánové a kameninové produkci, avšak zahrnuje všechny továrny, u kterých bylo možno antické vlivy dohledat. Přístup jednotlivých manufaktur se výrazně lišil. České porcelánky přebíraly antické náměty nejspíše zprostředkovaně, převážně z dobových grafických listů, využívaných v evropských podnicích. Tvary odvozené z antické keramiky se na českém porcelánu příliš neliší od starších či soudobých evropských příkladů, které posloužily jako vzory. Kamenina se však pokoušela, kromě námětů a tvarů, jež byly mnohdy shodné s porcelánem, tvarově a technologicky napodobit výrobky J. Wedgwooda a skrze ně se k antickým...
The technique of manufacturing of creamware and porcelain was discovered in Europe during the 18th century. The objects made from these materials document the social changes and the development of the dining culture, which both occured during the 18th century. At the end of that century classical culture became a fundamental inspirational source, which had been supported both by the discoveries of the ancient towns, Pompeii and Herculaneum, and by publishing books presenting ancient art. From the end of the 18th century the creamware and porcelain objects were started to be manufactured also in the Czech lands. In this master thesis I have studied, how the ancient influences were manifested in the products of the Czech and Moravian factories, from where they came and how they were transformed. The thesis does not cover all porcelain and creamware production, however it focuses on those factory where it was possible to detect ancient influences. The approach of the particular factories was strongly different. Czech porcelain factories took over ancient themes more likely from graphic patterns used in European workshops. The shapes derived from ancient pottery do not differ too much from the older and also contemporary European examples which were used as models. However, creamware objects tried, nesides the...