Firemní dárcovství v České republice v době globální ekonomické krize
Corporate Giving in the Czech Republic in Time of Global Economic Crisis
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83937Identifiers
Study Information System: 132979
Collections
- Kvalifikační práce [6815]
Author
Advisor
Referee
Němeček, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Management and Supervision in Social and Health Care Organizations
Department
Department of Management and Supervision in Social and Health Care Organisations
Date of defense
22. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Předmětem diplomové práce je analýza firemního dárcovství v České republice v období ekonomické krize let 2008-2015 se zaměřením na dárcovství prostřednictvím firemních nadací a nadačních fondů. Cílem je zjistit, zda a jak krize firemní nadační dárcovství ovlivnila a na tomto základě poskytnout fundraiserům nestátních neziskových organizací doporučení k zefektivnění strategie. Teoretická část práce seznamuje čtenáře se základními pojmy a vývojem firemního dárcovství, s typologií firemních nadací a základními tématy fundraisingu. Praktická část je věnovaná výzkumu vlivu krize na 5 vybraných nadačních subjektů - Nadací České spořitelny, ČEZ, OKD, Vodafone a Nadačního fond Dalkia ČR. Zdrojem informací byly strukturované rozhovory se zástupci nadačních subjektů a analýza jejich výročních zpráv zejména za období 2008 až 2014. Nadační subjekty byly zkoumány z hlediska způsobu financování, nakládání s dary, pozice ve firemní strategie zřizovatele a vlivu změn poptávky žadatelů v podmínkách krize na nadační subjekty. Z výzkumných zjištění vyplývá, že firemní nadační subjekty s větší organizační a finanční autonomií ve vztahu k zakladatelské firmě prokazují v podmínkách krize o něco menší zranitelnost a větší schopnost dalšího rozvoje. U příliš integrovaných nadačních subjektů existuje větší riziko návratu...
Subject of current thesis paper is analysis of corporate giving in the Czech Republic in the time of global economy crisis in 2008-2015 with particular focus on donations provided trough company foundations and trusts. Paper objective is to check if and how the crisis impacted the corporate giving trough foundations and - based on the research findings - come up with recommendations how to improve effectiveness of fundraising strategies of not-for- profit organizations. Key notions, corporate donation development and corporate foundations typology is provided in theoretical part of the work together with fundraising and economic crisis main topics. Empirical part is based on research analysis of 5 selected corporate foundations (Česká spořitelna, ČEZ, OKD, Vodafone Foundations and Dalkia Endowment Fund). Structured interviews with corporate representatives and annual reports for the 2008 - 2014 period were the main sources of research data. Following aspects were in the focus: foundation income and income spending split, place of foundation in founders' strategy and the way how foundations reflected changing demand in the time of crisis. Key research finding is that corporate foundations with higher degree of organisational and financial autonomy are less vulnerable, can better develop further in...