Teaching English of Deaf and Hard-of-hearing University Students
Výuka anglického jazyka pro neslyšící a nedoslýchavé studenty vysokých škol
dissertation thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83816Identifiers
Study Information System: 104897
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Consultant
Mothejzíková, Jarmila
Referee
Píšová, Michaela
Machová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Foreign Language Teaching
Department
Institut of Deaf Studies
Date of defense
19. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Fail
Keywords (Czech)
chybová analýza, intrajazyk, kontrastivní analýza, Mediatéka, MVL (metoda manipulativně-vizuální), neslyšící, sluchově postižení, znakový jazykKeywords (English)
contrastive analysis, Deaf, error analysis, hearing impaired, interlanguage, Language Resource Centre, MVL (Manipulative Visual Language), oral, spoken language, sign languageDisertační práce s názvem Výuka anglického jazyka pro neslyšící a nedoslýchavé studenty vysokých škol si klade za cíl přiblížit z hlediska lingvistického i metodologického problematiku výuky anglického jazyka na vysokých školách, zejména pak na Karlově univerzitě v Praze. Práce je primárně rozdělena na dvě hlavní části. Úvodní část práce se zabývá obecnou sondou do problematiky jazykových kompetencí a jejich nabývání, rovněž i z hlediska lingvistického, u osob se sluchovým postižením. Ukazuje proměnné, které hrají, nebo mohou hrát roli při nabývání mluveného jazyka osobami se sluchovým postižením. Dále popisuje základní rozdělení těchto osob z medicínského pohledu, tj. na základě ztráty sluchu a vyzvdvihuje nutnost vzdělávání těchto studentů na základě lingvistických zkoumání, výzkumů a zjištění. Je zde popsána nutnost propojení lingvistiky s pedagogikou a přínos lingvistických výzkumů a postupů, jako jsou chybová analýza a kontrastivní analýza pro rozvoj produktivních dovedností studentů se sluchovým postižením Druhá část práce je vlastní konkrétní výzkumná část týkající se výuky anglického jazyka v rámci povinného základu studentů se sluchovým postižením na Univerzitě Karlově v Praze. Práce shrnuje výsledky pětiletého působení doktorandky jako lektorky anglického jazyka pro neslyšící a...
This dissertation titled Teaching English to Deaf and Hard-of-hearing University Students aims to portray a picture of the situation of teaching English to university students, more specifically of those studying at Charles University in Prague. The work is divided into two main parts. The first part brings general insight, also from linguistic perspective, into language competences and language acquisition by the hearing impaired. It describes variables and possible variables affecting spoken language acquisition by this minority. It gives basic overview of different levels of hearing loss on the grouds of medicine assessment of hearing loss. The dissertiation stresses out the neccessity of educating these students with respect to linguistic research and findings. Moreover, it emphasizes the needs to interweave linguistics and pedagogy and benefits of linguistics research and methods such as error analysis and contrastive analysis for enhancement of language productive skills of hearing impaired students. The second part of the dissertation is devoted to the research of English language teaching to hearing impaired students at Charles University in Prague. The work summarizes the findings of five-year long research carried out at the Language Resource Centre, Faculty of Arts, Charles University in...