Hudba a emoce: psychologické aspekty ve vztahu k původu a vývoji hudby
Music and Emotions: Psychological Aspects with Regard to the Origin and Evolution of Music
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83812Identifiers
Study Information System: 102103
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Referee
Gabrielová, Jarmila
Luska, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
10. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
hudba, emoce, původ hudbyKeywords (English)
music, emotion, origins of musicRoman Mlejnek Hudba a emoce: psychologické aspekty ve vztahu k původu a vývoji hudby Disertační práce Abstrakt Tématu hudba a emoce je v současné době věnována velká pozornost napříč různými obory. Disertační práce shrnuje aktuální poznatky o emocích a rozebírá styčné body hudby a příbuzných jevů, které mohou osvětlit význam emocionality (zvuk, řeč, hra, pohyb). Interindividuální rozdíly jsou pojednány především z hlediska různých úrovní hudebnosti. Vybrané problémy (zejména z hudební estetiky a hudební teorie) jsou komentovány pohledem současné psychologie. Práce si všímá zejména společných psychologických mechanismů fungujících napříč historií, různými kulturami i různými typy hudby. Zvláštní pozornost je věnována otázce původu hudby a jejích evolučních základů. Součástí práce jsou dva empirické výzkumy založené na dotazníkových šetřeních. První testuje Janáčkovy nápěvky mluvy jako potenciální podnětový materiál a zkoumá na nich vztah hudby a řeči. Druhý se týká tělesně prožívaných reakcí při hudbě, zaměřuje se na hudebníky a snaží se přispět k porozumění jejich odlišností od nehudebníků. Klíčová slova: hudba, emoce, původ hudby
Roman Mlejnek Music and Emotions: Psychological Aspects with Regard to the Origin and Evolution of Music Dissertation thesis Abstract Music and emotion is of deep interest in today's research in many different disciplines. This thesis summarizes contemporary knowledge of emotion and analyses music's related phenomena which could enlighten the importance of emotionality (sound, speech, play, movement). Interindividual differences are discussed mainly with regard to musicality. Selected problems (especially from music aesthetics and music theory) are commented from the point of view of contemporary psychology. In the first place, this thesis notices common psychological mechanisms working in music of different types, times and cultures. Special consideration is devoted to the question of the origins of music and it's evolutionary basis. The thesis includes two empirical studies based on questionnaire surveys. The first one explores Janáček's collection of speech melodies with regard to it's potential as research stimuli for research in music and speech. The second one deals with physically experienced reactions and is focussed on musicians and their differences to non- musicians. Key words: music, emotion, origins of music