Shakespearean chorus/prologue: its functions and effects in the play
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83768Identifiers
Study Information System: 165521
Collections
- Kvalifikační práce [21745]
Author
Advisor
Referee
Hilský, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
12. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Early Modern drama, Shakespeare, ChorusKeywords (English)
Early Modern drama, Shakespeare, ChorusCílem této bakalářské práce je analyzovat a porovnávat Shakespearovy prology a chóry vzhledem k jejich formálním znakům (vypravěčským postupům, postavě chóru a jejich rozmístní v textu hry) a jejich pozici a funkci v jednotlivých hrách. Úvodní kapitola se ve stručnosti zaměří na užití chóru a prologu v Alžbětinském dramatu, čímž bude poskytnut kontext pro následující specifický rozbor Shakespearových her. K otevření diskuse bude užita analýza nejrannější ze zahrnutých her, Romeo a Julie. Tím bude vytvořen základ pro kategorizaci a dokumentaci vývoje výše zmíněných charakteristik, které budou užívány k analyzování zbytku Shakespearových prologů a chórů všech žánrů jeho her. Dalšími porovnávanými hrami jsou Jindřích VIII, Sen noci svatojánské, Troilus a Kressida, Perikles, kníže Tyrský a Jindřích V.
The aim of this BA Thesis is to analyse and compare Shakespeare's prologues and choruses according to their formal features (narrative strategies, Chorus persona, and distribution in the play) and their position and function in the individual plays. The introductory chapter will briefly comment on the use of the chorus and prologue in Elizabethan drama, providing the context for subsequent specific analysis of Shakespeare's plays. The discussion will open with the analysis of the earliest of the containing this feature plays, Romeo and Juliet. This will provide a basis for categorising and documenting the development of the above characteristics, which will then be compared with other Shakespeare's prologues and choruses from all the genres of his plays. The other compared plays are Henry VIII, Midsummer Night's Dream, Troilus and Cressida, Pericles, Prince of Tyre, and Henry V.