Analýza učebnic z hlediska interpretace globálních témat
Analysis of textbooks in terms of interpretation of global issues
diploma thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83653Identifiers
Study Information System: 156660
Collections
- Kvalifikační práce [20004]
Author
Advisor
Referee
Řezníčková, Dana
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
21. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
hodnocení učebnic, globální problémy, geografické vzdělávání, globalizace, globální myšleníKeywords (English)
textbook evaluation, global issues, geographical education, globalization, global thinkingV současném světě, kdy se celý svět propojuje, už nutně nemusí platit to, co se stalo na druhém konci světa nás nijak neovlivňuje. Žijeme v době globalizace. Proto je důležité se věnovat globálním tématům už ve škole a tomu, jakým způsobem se nás týkají. Nicméně nemělo by se zapomínat ani na to, jak jsou žákům prezentovány. Cílem této práce je analýza zeměpisných učebnic pro střední školy z hlediska interpretace globálních témat. Sémantické jednotky, které se týkají globálních témat, budou tříděny do skupin podle paradigmatu, ke kterému náleží (národní, humanistická a globální). Většina sémantických jednotek, obsažených v učebnicích, byla zařazena do globálního směru, který se vyznačuje svojí neutralitou. Klíčová slova: hodnocení učebnic, globální problémy, geografické vzdělávání, globalizace, globální myšlení
In the contemporary world, when the whole world is connected, the fact saying that anything what happens on the other side of the world does not have influence to our lives is not truthful anymore. We live in an era of globalization. Therefore, it is important to focus on the global issues already at school and also on the way in which they concern us. However, it should be borne in the mind that, the most important thing is the way, how teachers explain it to their students. The main aim of this paper is to analyze geographic textbooks for high schools in terms of interpretation of global issues. Semantic units that are related to global issues will be sorted into groups according to the paradigm to which it belongs (national, humanistic and global). Most of semantic units contained in textbooks were included into a global direction, which is characterized by its neutrality. Keywords: textbook evaluation, global issues, geographical education, globalization, global thinking