Vizuální gramotnost v digitální době
Visual Literacy in the Digital Era
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83574Identifiers
Study Information System: 131538
Collections
- Kvalifikační práce [6538]
Author
Advisor
Referee
Pudlák, Štěpán
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
24. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Vizuální kultura, nová média, digitální obraz, vizuální gramotnost, kompetence, vnímání, kognitivní funkce, mentální obsahy, umění, porozuměníKeywords (English)
Visual Culture, New Media, digital image, Visual Literacy, competence, perception, cognitive function, mental contents, Art, understandingDiplomová práce s názvem Vizuální gramotnost v digitální době se primárně soustředí na otázku porozumění obrazu v kontextu současné digitální doby, jež se vyznačuje zejména hojností vizuálních zobrazení. Pomocí analýzy principů nových médií a estetiky surface play, kterou zakládají vizuální komunikační strategie, se snaží definovat nové požadavky na percepční schopnosti diváků a zároveň vyplývající důsledky pro jejich kognitivní funkce. Dále jsou v této práci aplikovány poznatky současné kognitivní psychologie a neurobiologie na umělecké směry 20. a 21. století a obecné umělecké tendence. V závislosti na analýze a aplikaci získaných poznatků je v závěru přehodnocena samotná vizuální gramotnost ve své stávající definici, která neodpovídá vzniklým požadavkům a nezohledňuje současnou úroveň gramotnosti diváků.
Final thesis titled Visual Literacy in the Digital Era is primarily focused on understanding image in the context of contemporary digital era, which is characterized particularly by abundance of visual images. Using analysis of principles of New Media and Surface Aesthetics, which is based on visual communication strategies, it tries to define new demands on viewers' perceptional capabilities and emerging consequences for their cognitive functions. Farther there are applied findings of contemporary cognitive psychology and neurobiology on artistic movements of 20th and 21st century and general artistic tendencies. In dependence on the analysis and application of gained findings there is in conclusion reassessed Visual Literacy in its existing definition, which is not sufficient for new demands that has arisen and do not take account of current level of viewers' literacy.