The Development of Lord Byron's Satire
Vývoj satiry lorda Byrona
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83349Identifiers
Study Information System: 140823
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Horová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
7. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
George Gordon Byron, poezie, romantismus, satiraKeywords (English)
George Gordon Byron, Poetry, Romanticism, Satire1 ABSTRAKT Cílem práce je sledovat vývoj satirického díla lorda Byrona. Pro tento účel jsem zvolila tři kratší satirické básně (Don Juan je z analýzy vynechán úmyslně, jelikož tomuto dílu již byla věnována značná kritická pozornost), které se od sebe liší jak stylem, tak i formou a obsahem, a umožňují tak definovat, jakými způsoby Byron se satirou zachází. Analýza se bude týkat následujících děl: English Bards, and Scotch Reviewers (1809), Beppo: A Venetian Story (1817) a The Vision of Judgment (1822). Pro důkladné porozumění je nutné nejen rozebrat texty samotné, ale také je zasadit do kontextu, což je jedním z cílů této práce. English Bards, and Scotch Reviewers, Byronova první publikovaná satira, obsahuje Byronovy vyhraněné názory na jeho současníky (včetně např. básníků Jezerní školy) a nese se silně v duchu neoklasické satiry Byronova zásadního básnického vzoru Alexandra Popea. V Beppovi se poprvé objevuje nový přístup, v němž jsou jasně patrné italské vlivy. Nejen, že se satira odehrává v Itálii, a umožňuje tak satirické srovnání italské a britské společnosti, ale Byron také používá tzv. ottavu rimu (česky též stanca), typickou italskou básnickou formu, která je považována za Byronovu nejlepší. V tomto díle na pozadí děje vystupuje vypravěč, který vyjadřuje jak satirické poznámky na adresu Britů, tak...
1 ABSTRACT As the aim of the thesis is to follow the development of Lord Byron's satirical voice, I have chosen to analyze three of his shorter satirical works (the analysis of Don Juan is omitted on purpose, since it has been thoroughly examined by many scholars) significantly different from each other both in form and content, and thus allowing me to map Byron's satirical technique and to contrast the texts. The following works will be analyzed: English Bards and Scotch Reviewers (1809), Beppo: A Venetian Story (1817) and The Vision of Judgment (1822). To understand satire it is essential not only to analyze the texts, but also to put them into context, which will also be part of the discussion. English Bards and Scotch Reviewers - his first published satire - presents Byron's sharp opinion on his contemporaries (including the Lake poets) and serves as the poet's defence against literary reviewers. It follows the tradition of the Neo-Classical satire represented by e.g. Alexander Pope whose legacy is very apparent in English Bards. Beppo marks a new approach - it shows a strong Italian influence - not only is the anecdote set in Italy and thus allows the author to satirize both Italian and English society, but Byron also adopts the form of ottava rima typical of Italian literature. It is argued that the...