Vagueness in English university Arts and Humanities lectures
Vágnost v anglických univerzitních přednáškách z oblasti humanitních věd
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83341Identifiers
Study Information System: 137134
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Referee
Šaldová, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
7. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vágnost, univerzitní přednášky, funkce jazykaKeywords (English)
vagueness, university lectures, functions of languageBakalářská práce se zaměřuje na klasifikaci a popis funkcí jednotlivých skupin vágních jazykových prostředků, vymezuje rozdíly mezi mluveným a psaným akademickým registrem a funkce jazyka v akademických přednáškách. Materiál pro praktickou část je čerpán z British Academic Spoken English (BASE) korpusu, ze kterého je v první části analýzy excerpováno 6 úryvků z přednášek z oblasti humanitních věd, každý o 2000 slovech. Analýza obsahuje detailní rozbor vágních prostředků v úryvcích přednášek, jejich klasifikaci do skupin popsaných v teoretické části práce, popis jejich nejčastějších komunikativních funkcí a míst nejfrekventovanějšího výskytu v přednáškách. Druhá část analýzy je založena na všech přednáškách z oblasti humanitních věd v BASE korpusu a popisuje tři slovní druhy, které se nejčastěji vyskytují ve vágních jazykových prostředcích z předchozího výzkumu. Analýza zkoumá nejčastější kolokace a bezprostřední okolí vybraných slov. Klíčová slova: vágnost, univerzitní přednášky, funkce jazyka
The present thesis focuses on the classification and description of individual groups of vague language devices. Furthermore, it describes the differences between the written and spoken academic register and the various functions of language in academic lectures. The material for the analysis is drawn from the British Academic Spoken English (BASE) corpus. The first section of the analysis is based on six excerpts from Arts and Humanities lectures, each 2000 words long. The vague language devices in the excerpts are analysed and classified into the groups described in the theoretical part of the thesis. The functions of the individual groups and the reasons why the occurrence of some of the groups is prominent in different parts of lectures are analysed. The second analysis describes three word classes with the highest occurrence in the previous research. This analysis is based on all Arts and Humanities lectures in the BASE corpus. It describes the most frequent collocations and the immediate surroundings of the words examined. Key words: vagueness, university lectures, functions of language