"A Ball of String Full of Knots": Narrative Strategies in Jeanette Winterson's Early Novels and Their Later Development
"Klubko plné uzlíků": Narativní strategie v rané tvorbě Jeanette Wintersonové a jejich následný vývoj
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83331Identifikátory
SIS: 151109
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Beran, Zdeněk
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
7. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Jeanette Wintersonová, romány, britská literatura, naratologie, vypravěč, vložené příběhy, postmodernismus, feminismusKlíčová slova (anglicky)
Jeanette Winterson, novels, British literature, narratology, narrator, embedded narratives, postmodernism, feminismCílem této práce je popsat způsob použití narativních strategií v románech Jeanette Wintersonové se zaměřením na jejich postupný vývoj. Konkrétně půjde o tyto romány: Oranges Are Not the Only Fruit, The Passion, Sexing the Cherry, Written on the Body, Art & Lies, Gut Symmetries and The PowerBook. Oranges Are Not the Only Fruit slouží jako zdroj témat pro všechny ostatní romány, a tudíž určuje dlouhodobé zaměření na problematiku spojenou s vypravěčstvím, časem a historií. Také obsahuje první naratologické experimenty, především vložené příběhy, které jsou pravděpodobně nejstěžejnější ze strategií, které Wintersonová využívá, jelikož se v nějaké podobě objevují v každém z jejích románů. Důležitým příspěvkem románů The Passion a Sexing the Cherry je jejich historické zasazení, které zvýrazňuje konflikt mezi představivostí (vypravěčstvím) a fakty (historií). Kromě toho se objevuje druhý vypravěč, a tím jsou romány obohaceny o nový pohled, což umožňuje skrze vzniklou dualitu problematizovat kategorii pohlaví. Ve zbývajících čtyřech románech Wintersonová dosahuje vrcholu svého experimentování, vzhledem k tomu, že posunují témata předchozích románů ještě dál, jako by zkoumala, jaké jsou meze vypravěčství. Spletitost narativní struktury se prohloubila, vypravěči jsou často nespolehliví a se zastřenými...
The aim of this thesis is to describe the employment of narrative strategies in the novels of Jeanette Winterson with the focus on their development over time. The specific novels to be addressed are: Oranges Are Not the Only Fruit, The Passion, Sexing the Cherry, Written on the Body, Art & Lies, Gut Symmetries and The PowerBook. Oranges Are Not the Only Fruit serves as the thematic source for all the other texts, thus determining the sustained concentration on the issues of storytelling, time history. It also contains first narratological experiments, most notably the embedded narratives that are arguably the most crucial of the strategies Winterson utilizes, for they appear in some form in all of her novels. A significant contribution of The Passion and Sexing the Cherry is their historical setting, which accentuates the clash between fantasy (storytelling) and facts (history). Moreover, they introduce a second narrator in order to enrich the texts with an additional perspective and they use the ensuing duality of the narrators to problematize gender. In the last four novels, Winterson reaches the peak of her experimentation, since they take the themes of the previous novels even further, as if exploring what are the limits of storytelling. The complexity of the narrative structures has deepened,...