dc.contributor.advisor | Lahoda, Vojtěch | |
dc.creator | Hlaváčková, Jitka | |
dc.date.accessioned | 2018-10-29T22:38:18Z | |
dc.date.available | 2018-10-29T22:38:18Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/83297 | |
dc.description.abstract | Práce se zabývá v obecné rovině zkoumáním metod vyobrazení zvuku, zejména pak výskytem fenoménu grafických neboli výtvarných partitur v bývalém Československu v kontextu hnutí experimentální tvorby na počátku 60. let 20. Století. Usiluje o nalezení historických i bezprostředních, společenských a tvůrčích příčin jejich vzniku. Nalézá je v potřebě vyjádření primární (empirické) smyslové zkušenosti, oproštěné od všech formálních předpokladů, vycházejících z tradičních zobrazovacích forem. Práce poukazuje především na multidisciplinární kvality zkoumaného fenoménu, definuje "intermedialitu" jako "realistickou tendenci" a výsledné tvůrčí projevy charakterizuje ne zcela běžným pojmem "komplexní realismus". Snaží se doložit pomocí reflexe starší literatury z oboru dějin umění, hudby, filosofie (Th.W. Adorno), sociologie (M. McLuhan), sémiotiky (N. Goodman) a dalších dotčených disciplín, i vlastní analýzou materiálu, genezi a význam intermediality v kontextu výtvarného umění, zejména ve 20. století. Práce dále zkoumá paralely z historického vývoje dějin umění a hudby, zejména z počátků avantgardy (dadaismus, vznik konceptuálního umění a komplexní činnost okruhu školy Bauhausu). Provádí reflexi dobového, zejména zahraničního kontextu výskytu grafických partitur v prostředí bývalého Československa, především... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The present work deals, from a general point of view, with the research of methods of depiction. In particular, it focuses on the phenomenon of graphical or visual scores in the former Czechoslovakia within the context of experimental creation movement of the early 1960s. It tries to discover the historical and also immediate social and artistic sources of their existence. It finds them in the need to express the primary (empiric) sensual experience, free from any formal assumptions stemming out of the traditional ways of depiction. The text points out mainly to the multidisciplinary qualities of the studied phenomenon defining "intermediality" as a "realistic tendency" and trying to substantiate both the origins and importance of intermediality within the artistic context of second half of 20th century by means of reflexion of older sources from the fields of history of art, music, philosophy (T. W. Adorno), sociology (M. McLuhan), semiotics (N. Goodman), as well as through original analysis of material. The work further investigates into the parallels within the evolution of visual art and music, mainly of the early avant-garde period (Dadaism, birth of conceptual art and complex work of the Bauhaus circle). It reflexes on the contemporary, and mostly foreign, context of the existence of the... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | visual arts and music | en_US |
dc.subject | graphic score | en_US |
dc.subject | visual score | en_US |
dc.subject | musical graphic | en_US |
dc.subject | conceptual art | en_US |
dc.subject | complex realism | en_US |
dc.subject | chance in music | en_US |
dc.subject | silence in music | en_US |
dc.subject | výtvarné umění a hudba | cs_CZ |
dc.subject | grafická partitura,výtvarná partitura | cs_CZ |
dc.subject | hudební grafika | cs_CZ |
dc.subject | konceptuální umění | cs_CZ |
dc.subject | komplexní realismus | cs_CZ |
dc.subject | náhoda v umění | cs_CZ |
dc.subject | ticho v umění | cs_CZ |
dc.title | Grafické partitury jako cesta ke skutečnosti. Ukázka "komplexního realismu" v tvorbě československých umělců 60. a 70. let 20. století v kontextu mezinárodního hnutí experimentální tvorby. | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2015 | |
dcterms.dateAccepted | 2015-09-30 | |
dc.description.department | Institute of Art History | en_US |
dc.description.department | Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 104010 | |
dc.title.translated | Graphic Scores as a Way towards Reality. Example of "Complex Realism" in the Works of Czechoslovak Artists of the 1960s and 1970s within the Context of International Experimental Creation Movement. | en_US |
dc.contributor.referee | Wittlich, Petr | |
dc.contributor.referee | Bláha, Jaroslav | |
dc.identifier.aleph | 002032441 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History and Visual Arts | en_US |
thesis.degree.discipline | Dějiny výtvarného umění | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Art History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny výtvarného umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History and Visual Arts | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Práce se zabývá v obecné rovině zkoumáním metod vyobrazení zvuku, zejména pak výskytem fenoménu grafických neboli výtvarných partitur v bývalém Československu v kontextu hnutí experimentální tvorby na počátku 60. let 20. Století. Usiluje o nalezení historických i bezprostředních, společenských a tvůrčích příčin jejich vzniku. Nalézá je v potřebě vyjádření primární (empirické) smyslové zkušenosti, oproštěné od všech formálních předpokladů, vycházejících z tradičních zobrazovacích forem. Práce poukazuje především na multidisciplinární kvality zkoumaného fenoménu, definuje "intermedialitu" jako "realistickou tendenci" a výsledné tvůrčí projevy charakterizuje ne zcela běžným pojmem "komplexní realismus". Snaží se doložit pomocí reflexe starší literatury z oboru dějin umění, hudby, filosofie (Th.W. Adorno), sociologie (M. McLuhan), sémiotiky (N. Goodman) a dalších dotčených disciplín, i vlastní analýzou materiálu, genezi a význam intermediality v kontextu výtvarného umění, zejména ve 20. století. Práce dále zkoumá paralely z historického vývoje dějin umění a hudby, zejména z počátků avantgardy (dadaismus, vznik konceptuálního umění a komplexní činnost okruhu školy Bauhausu). Provádí reflexi dobového, zejména zahraničního kontextu výskytu grafických partitur v prostředí bývalého Československa, především... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The present work deals, from a general point of view, with the research of methods of depiction. In particular, it focuses on the phenomenon of graphical or visual scores in the former Czechoslovakia within the context of experimental creation movement of the early 1960s. It tries to discover the historical and also immediate social and artistic sources of their existence. It finds them in the need to express the primary (empiric) sensual experience, free from any formal assumptions stemming out of the traditional ways of depiction. The text points out mainly to the multidisciplinary qualities of the studied phenomenon defining "intermediality" as a "realistic tendency" and trying to substantiate both the origins and importance of intermediality within the artistic context of second half of 20th century by means of reflexion of older sources from the fields of history of art, music, philosophy (T. W. Adorno), sociology (M. McLuhan), semiotics (N. Goodman), as well as through original analysis of material. The work further investigates into the parallels within the evolution of visual art and music, mainly of the early avant-garde period (Dadaism, birth of conceptual art and complex work of the Bauhaus circle). It reflexes on the contemporary, and mostly foreign, context of the existence of the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
dc.identifier.lisID | 990020324410106986 | |