Zobrazit minimální záznam

Graphic Scores as a Way towards Reality. Example of "Complex Realism" in the Works of Czechoslovak Artists of the 1960s and 1970s within the Context of International Experimental Creation Movement.
dc.contributor.advisorLahoda, Vojtěch
dc.creatorHlaváčková, Jitka
dc.date.accessioned2018-10-29T22:38:18Z
dc.date.available2018-10-29T22:38:18Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/83297
dc.description.abstractPráce se zabývá v obecné rovině zkoumáním metod vyobrazení zvuku, zejména pak výskytem fenoménu grafických neboli výtvarných partitur v bývalém Československu v kontextu hnutí experimentální tvorby na počátku 60. let 20. Století. Usiluje o nalezení historických i bezprostředních, společenských a tvůrčích příčin jejich vzniku. Nalézá je v potřebě vyjádření primární (empirické) smyslové zkušenosti, oproštěné od všech formálních předpokladů, vycházejících z tradičních zobrazovacích forem. Práce poukazuje především na multidisciplinární kvality zkoumaného fenoménu, definuje "intermedialitu" jako "realistickou tendenci" a výsledné tvůrčí projevy charakterizuje ne zcela běžným pojmem "komplexní realismus". Snaží se doložit pomocí reflexe starší literatury z oboru dějin umění, hudby, filosofie (Th.W. Adorno), sociologie (M. McLuhan), sémiotiky (N. Goodman) a dalších dotčených disciplín, i vlastní analýzou materiálu, genezi a význam intermediality v kontextu výtvarného umění, zejména ve 20. století. Práce dále zkoumá paralely z historického vývoje dějin umění a hudby, zejména z počátků avantgardy (dadaismus, vznik konceptuálního umění a komplexní činnost okruhu školy Bauhausu). Provádí reflexi dobového, zejména zahraničního kontextu výskytu grafických partitur v prostředí bývalého Československa, především...cs_CZ
dc.description.abstractThe present work deals, from a general point of view, with the research of methods of depiction. In particular, it focuses on the phenomenon of graphical or visual scores in the former Czechoslovakia within the context of experimental creation movement of the early 1960s. It tries to discover the historical and also immediate social and artistic sources of their existence. It finds them in the need to express the primary (empiric) sensual experience, free from any formal assumptions stemming out of the traditional ways of depiction. The text points out mainly to the multidisciplinary qualities of the studied phenomenon defining "intermediality" as a "realistic tendency" and trying to substantiate both the origins and importance of intermediality within the artistic context of second half of 20th century by means of reflexion of older sources from the fields of history of art, music, philosophy (T. W. Adorno), sociology (M. McLuhan), semiotics (N. Goodman), as well as through original analysis of material. The work further investigates into the parallels within the evolution of visual art and music, mainly of the early avant-garde period (Dadaism, birth of conceptual art and complex work of the Bauhaus circle). It reflexes on the contemporary, and mostly foreign, context of the existence of the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectvisual arts and musicen_US
dc.subjectgraphic scoreen_US
dc.subjectvisual scoreen_US
dc.subjectmusical graphicen_US
dc.subjectconceptual arten_US
dc.subjectcomplex realismen_US
dc.subjectchance in musicen_US
dc.subjectsilence in musicen_US
dc.subjectvýtvarné umění a hudbacs_CZ
dc.subjectgrafická partitura,výtvarná partituracs_CZ
dc.subjecthudební grafikacs_CZ
dc.subjectkonceptuální uměnícs_CZ
dc.subjectkomplexní realismuscs_CZ
dc.subjectnáhoda v uměnícs_CZ
dc.subjectticho v uměnícs_CZ
dc.titleGrafické partitury jako cesta ke skutečnosti. Ukázka "komplexního realismu" v tvorbě československých umělců 60. a 70. let 20. století v kontextu mezinárodního hnutí experimentální tvorby.cs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-09-30
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId104010
dc.title.translatedGraphic Scores as a Way towards Reality. Example of "Complex Realism" in the Works of Czechoslovak Artists of the 1960s and 1970s within the Context of International Experimental Creation Movement.en_US
dc.contributor.refereeWittlich, Petr
dc.contributor.refereeBláha, Jaroslav
dc.identifier.aleph002032441
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory and Visual Artsen_US
thesis.degree.disciplineDějiny výtvarného uměnícs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory and Visual Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPráce se zabývá v obecné rovině zkoumáním metod vyobrazení zvuku, zejména pak výskytem fenoménu grafických neboli výtvarných partitur v bývalém Československu v kontextu hnutí experimentální tvorby na počátku 60. let 20. Století. Usiluje o nalezení historických i bezprostředních, společenských a tvůrčích příčin jejich vzniku. Nalézá je v potřebě vyjádření primární (empirické) smyslové zkušenosti, oproštěné od všech formálních předpokladů, vycházejících z tradičních zobrazovacích forem. Práce poukazuje především na multidisciplinární kvality zkoumaného fenoménu, definuje "intermedialitu" jako "realistickou tendenci" a výsledné tvůrčí projevy charakterizuje ne zcela běžným pojmem "komplexní realismus". Snaží se doložit pomocí reflexe starší literatury z oboru dějin umění, hudby, filosofie (Th.W. Adorno), sociologie (M. McLuhan), sémiotiky (N. Goodman) a dalších dotčených disciplín, i vlastní analýzou materiálu, genezi a význam intermediality v kontextu výtvarného umění, zejména ve 20. století. Práce dále zkoumá paralely z historického vývoje dějin umění a hudby, zejména z počátků avantgardy (dadaismus, vznik konceptuálního umění a komplexní činnost okruhu školy Bauhausu). Provádí reflexi dobového, zejména zahraničního kontextu výskytu grafických partitur v prostředí bývalého Československa, především...cs_CZ
uk.abstract.enThe present work deals, from a general point of view, with the research of methods of depiction. In particular, it focuses on the phenomenon of graphical or visual scores in the former Czechoslovakia within the context of experimental creation movement of the early 1960s. It tries to discover the historical and also immediate social and artistic sources of their existence. It finds them in the need to express the primary (empiric) sensual experience, free from any formal assumptions stemming out of the traditional ways of depiction. The text points out mainly to the multidisciplinary qualities of the studied phenomenon defining "intermediality" as a "realistic tendency" and trying to substantiate both the origins and importance of intermediality within the artistic context of second half of 20th century by means of reflexion of older sources from the fields of history of art, music, philosophy (T. W. Adorno), sociology (M. McLuhan), semiotics (N. Goodman), as well as through original analysis of material. The work further investigates into the parallels within the evolution of visual art and music, mainly of the early avant-garde period (Dadaism, birth of conceptual art and complex work of the Bauhaus circle). It reflexes on the contemporary, and mostly foreign, context of the existence of the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990020324410106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV