Vliv výchovného stylu v rodině na zdravý rozvoj sebepojetí dítěte
The influence of the family educational style on the child's self-affirmation development.
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83205Identifiers
Study Information System: 162984
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Sedláčková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
13. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Jáství, sebepojetí, identita, sebepoznání, sebehodnocení, sebecit, seberealizace, výchova v rodině, výchovné stylyKeywords (English)
Self, self-affirmation, identity, self-knowledge, self-evaluation, self-consciousness, self-realization, family education, family educational stylesTato bakalářská práce se týká vlivu výchovných stylů v rodině na zdravý rozvoj sebepojetí dítěte. Jejím cílem je popsat a prozkoumat fenomén sebepojetí jako jedné z klíčových kategorií osobnosti člověka ve vztahu k působení způsobu rodinné výchovy. V teoretické části poskytuje přehled podstatných fakt z oblasti psychologie jáství a psychologie rodiny, konkrétně se věnuje popisu sebepojetí se všemi jeho složkami a aspekty, zabývá se systémovým pohledem na rodinu a na výchovné styly v ní uplatňované. Empirická část práce přináší výsledky kvalitativního výzkumu, který se uskutečnil prostřednictvím narativních rozhovorů. Jejich kategoriální analýzou bylo zjištěno, že na zdravý rozvoj sebepojetí jedince působí krom výchovného stylu v rodině i další skutečnosti, které se ukázaly jako klíčové. Jedná se zejména o otázku resilience jedince, která může působit protektivně ve vztahu k potenciálnímu negativnímu vlivu rodinné výchovy. V empirické části práce jsou rovněž načrtnuty další možné perspektivy rozšíření stávajícího výzkumu.
This thesis deals with the influence of family educational styles on sound child's selfconception development. Its goal is to describe and search the selfconception phenomenon as one of the key categories of a human personality in relation to a family educational style effect. In the theoretical part there is a survey of substantial information concerning the selfhood-psychology and the family psychology. Particularly it deals with selfconception description and all its components and aspects and it gives us a systemic view of a family and its educational styles. The empirical part of the thesis brings the results of a quality research that was carried out as narrative interviews. Their categorial analysis has shown that sound selfconception is influenced not only by the family educational style, but also by other crucial facts. Mainly it is the question of an individual's resilience which can act protectively in relation to prospective negative family education influence. In the empirical part of the thesis there are also mentioned other possible perspectives of extending the current research.