Zobrazit minimální záznam

The Prestige of Teachers Occupation
dc.contributor.advisorŠanderová, Jadwiga
dc.creatorFiala, Jan
dc.date.accessioned2020-08-19T09:06:40Z
dc.date.available2020-08-19T09:06:40Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/83191
dc.description.abstractThesis deals with the prestige of the teaching profession. Its main goal is to try to find out how teachers themselves perceive the prestige connected with their profession. The research consisted of in-depth semi-structured interviews with teachers on this issue and their subsequent analysis. It turned out that although teachers occupy on occupational prestige scales regularly top positions within the interviews they spoke about very low prestige connected with their occupation. The thesis also presents and describes in detail the factors based on analysis of interviews which emerged in connection with low self-esteem of teachers in terms of prestige as a major. This mainly concerns the relatively low income and the related lower standard of living, which forces teachers to have a secondary income. Furthermore, the analysis showed that teachers low self-esteem is affected by alleged lower difficulty of faculties of education, difficult assesment of work results and underastimated difficulty of work from the publics point of view. Not forgetting the little influence of educational unions and the lack of professional organizations that defend the interests of teachers. Last but not least, the low self-esteem of teachers is also affected by publics belief that teaching is not professional or highly...en_US
dc.description.abstractPráce se zabývá problematikou prestiže povolání učitele. Hlavním cílem práce je pokusit se zjistit, jak sami učitelé vnímají prestiž spjatou s jejich povoláním. Výzkum spočíval v hloubkových polostrukturovaných rozhovorech s učiteli na toto téma a v jejich následné analýze. Ukázalo se, že ačkoliv učitelé zaujímají v rámci škál prestiže povolání pravidelně přední příčky, při rozhovorech projevovali názor, že prestiž spjatou s jejich povoláním považují za velmi nízkou. Práce dále předkládá a podrobněji popisuje faktory, které se na základě analýzy realizovaných rozhovorů ukázaly v souvislosti s nízkým sebehodnocením učitelů z hlediska prestiže jako hlavní. Jde především o relativně nižší finanční ohodnocení a s tím spjatou nižší životní úroveň, která nutí učitele k vedlejším příjmům. Dále pak z analýzy vyplynulo, že na nízké sebehodnocení učitelů má vliv údajná nižší obtížnost pedagogických fakult, obtížné posuzování výsledků práce a nedoceněnost náročnosti práce ze strany veřejnosti. Opomenout nelze ani malý vliv školských odborů a neexistenci profesních organizací, které by hájily zájmy učitelů. V neposlední řadě má na nízké sebehodnocení učitelů vliv i přesvědčení veřejnosti, že učitelství není odborným a vysoce kvalifikovaným povoláním. V pozadí řady uvedených faktorů pak identifikuji dle mého...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectprestižcs_CZ
dc.subjectpovolánícs_CZ
dc.subjectučitelcs_CZ
dc.subjectsociální statuscs_CZ
dc.subjectsociální stratifikacecs_CZ
dc.subjectkvalitativní výzkumcs_CZ
dc.subjectprestigeen_US
dc.subjectoccupationen_US
dc.subjectteacheren_US
dc.subjectsocial statusen_US
dc.subjectsocial stratificationen_US
dc.subjectqualitative researchen_US
dc.titlePrestiž povolání učitelecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-06-13
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId165172
dc.title.translatedThe Prestige of Teachers Occupationen_US
dc.contributor.refereeGorčíková, Magdaléna
dc.identifier.aleph002094429
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociology and Social Anthropologyen_US
thesis.degree.disciplineSociologie a sociální antropologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologie a sociální antropologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociology and Social Anthropologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá problematikou prestiže povolání učitele. Hlavním cílem práce je pokusit se zjistit, jak sami učitelé vnímají prestiž spjatou s jejich povoláním. Výzkum spočíval v hloubkových polostrukturovaných rozhovorech s učiteli na toto téma a v jejich následné analýze. Ukázalo se, že ačkoliv učitelé zaujímají v rámci škál prestiže povolání pravidelně přední příčky, při rozhovorech projevovali názor, že prestiž spjatou s jejich povoláním považují za velmi nízkou. Práce dále předkládá a podrobněji popisuje faktory, které se na základě analýzy realizovaných rozhovorů ukázaly v souvislosti s nízkým sebehodnocením učitelů z hlediska prestiže jako hlavní. Jde především o relativně nižší finanční ohodnocení a s tím spjatou nižší životní úroveň, která nutí učitele k vedlejším příjmům. Dále pak z analýzy vyplynulo, že na nízké sebehodnocení učitelů má vliv údajná nižší obtížnost pedagogických fakult, obtížné posuzování výsledků práce a nedoceněnost náročnosti práce ze strany veřejnosti. Opomenout nelze ani malý vliv školských odborů a neexistenci profesních organizací, které by hájily zájmy učitelů. V neposlední řadě má na nízké sebehodnocení učitelů vliv i přesvědčení veřejnosti, že učitelství není odborným a vysoce kvalifikovaným povoláním. V pozadí řady uvedených faktorů pak identifikuji dle mého...cs_CZ
uk.abstract.enThesis deals with the prestige of the teaching profession. Its main goal is to try to find out how teachers themselves perceive the prestige connected with their profession. The research consisted of in-depth semi-structured interviews with teachers on this issue and their subsequent analysis. It turned out that although teachers occupy on occupational prestige scales regularly top positions within the interviews they spoke about very low prestige connected with their occupation. The thesis also presents and describes in detail the factors based on analysis of interviews which emerged in connection with low self-esteem of teachers in terms of prestige as a major. This mainly concerns the relatively low income and the related lower standard of living, which forces teachers to have a secondary income. Furthermore, the analysis showed that teachers low self-esteem is affected by alleged lower difficulty of faculties of education, difficult assesment of work results and underastimated difficulty of work from the publics point of view. Not forgetting the little influence of educational unions and the lack of professional organizations that defend the interests of teachers. Last but not least, the low self-esteem of teachers is also affected by publics belief that teaching is not professional or highly...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990020944290106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV