Vnímání textu z tištěné předlohy a obrazovky
Reader's perception of printed and displayed text
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83027Identifikátory
SIS: 150951
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bouda, Tomáš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Studia nových médií
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií - studia nových médií
Datum obhajoby
14. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Čtení, vnímání textu, porozumění textu, zapamatování textu, čtecí rychlost, zobrazovací technologie, obrazovka, e-ink, papír, metareviewKlíčová slova (anglicky)
Reading, reading perception, reading comprehension, reading retention, reading speed, display technology, monitor, e-ink, print, metareview(česky) Tato diplomová práce je koncipována jako metareview výzkumů zabývajících se rozdíly ve vnímání, porozumění a zapamatování textu z různých zobrazovacích médií. Práce shrnuje výsledky nejzajímavějších a nejrelevantnějších výzkumů na toto téma, provedených od 80. let do současnosti. I přesto, že je těžké shrnout výsledky jednotlivých výzkumů, především kvůli velmi odlišným metodikám výzkumů i rozdílům v testovaných vzorcích, dá se říci, že hlavním zjištěním této metareview je, že v dnešní době dostupné zobrazovací technologie již nemají negativní vliv na únavu očí, rychlost čtení, vnímání, porozumění ani zapamatování textu. Na teoretickou část práce pak navazuje praktická část se třemi krátkými experimenty provedenými na malém vzorku účastníků. První z experimentů se zabývá porozuměním textu mezi studenty střední školy, druhý experiment se věnuje rozdílům v rychlosti čtení na různých médiích a subjektivnímu hodnocení únavy očí, ve třetím experimentu pak pomocí dotazníku zkoumáme subjektivní preference studijních materiálů mezi studujícími.
(in English): This thesis is conceived as a metareview of research on differences in perception, understanding and retention of text on various display media. It summarizes the results of the most interesting and most relevant research on this topic conducted since the 80s to the present. Even though it is difficult to summarize the results of individual studies, mainly because of differences in research methodology and differently chosen tested samples, we can say that the main finding of this metareview is that display technologies that are available these days have no negative effect on eye fatigue, reading speed, perception, understanding or retention of text. Theoretical part of this thesis is followed by practical part that consists of three short experiments performed on a small sample of participants. First of those experiments studies differences in reading comprehension and retention among high school students, second experiment focuses on differences in reading speed on different media and subjective evaluation of eye fatigue, and the third experiment is an online form about subjective preferences of study materials among learners.