Morální rozměr estetické zkušenosti v pragmatické pedagogice
The Moral Dimension of Aesthetic Experience in the Pragmatic Pedagogy
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83020Identifikátory
SIS: 165453
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
6. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Etická výchova, estetická výchova, pragmatismus, estetická zkušenost, libost, nelibost, psychická distance, emocionální distanceKlíčová slova (anglicky)
Etics education, aesthetic education, pragmatism, aesthetic experience, pleasure, resentment, psychical distance, emotional distanceV rámci koncepce pragmatické pedagogiky je podstata výchovného působení spatřována ve zkušenosti, jejímž prostřednictvím jedinec rozvíjí a usměrňuje své schopnosti. Umění poskytuje formu specifické zkušenosti, na jejímž základě lze kultivovat kognitivní a emocionální podmínky hodnotících soudů a tím přispívat k morálnímu rozvoji dítěte. Procesy prožívání, interpretování a hodnocení uměleckého díla totiž vychází z běžných životních zkušeností a souvisí jak s jedinečnými předpoklady jedince, tak s podmínkami určitého socio-kulturního prostředí, v němž žije.
Concept of pragmatic pedagogy is based on the education by experience, which is essential for an individual's development and for the directing of the individual's abilities. Art provides a form of specific experience based on which you can cultivate cognitive and emotional conditions of value judgments and thus contribute to the moral development of a child. The processes of experiencing, interpreting and evaluating the work of art are based on everyday experience and it relates to both the unique requirements of an individual and the conditions of a certain socio-cultural environment in which he lives.