Us and Them: Presenting America 1948-1956
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82929Identifikátory
SIS: 166624
Kolekce
- Kvalifikační práce [23261]
Vedoucí práce
Oponent práce
Delbos, Stephan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglofonní literatury a kultury
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
6. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
překladová literatura, Československo, padesátá léta, studená válka, transnacionalismus, američtí levicoví autoři, Howard Fast, Langston HughesKlíčová slova (anglicky)
literature in translation, Czechoslovakia, 1950s, Cold War, transnationalism, American leftist writers, Howard Fast, Langston Hughes1 Abstrakt Tématem této diplomové práce je literatura Spojených států amerických v Československu mezi lety 1948 a 1956. Cílem bylo zjistit, jak byly Spojené státy reprezentovány skrze vybrané americké autory a jejich díla. První dvě kapitoly zkoumají vznik paralelního kánonu z historické a teoretické perspektivy. Třetí kapitola se věnuje Langstonu Hughesovi jako vybranému reprezentantovi americké poezie a ukazuje, jak byla jeho poezie použita k upoutání pozornosti k rasové diskriminaci v USA. Howard Fast, hvězda československé verze Ameriky, je tématem čtvrté kapitoly. Příklady jak Fasta, tak Hughese ukazují, že soudobí američtí autoři byli vybíráni proto, že poukazovali na rasové a společenské nerovnosti a potlačování politické opozice ve Spojených státech, a zároveň se sami identifikovali s takzvanou pokrokovou Amerikou. Čtením těchto autorů z východní strany železné opony lze přispět k současnému českému bádání, které se zabývá padesátými lety, a zároveň přidat nové úhly pohledu k probíhajícímu přezkoumávání amerických levicových autorů.
1 Abstract This MA thesis discusses contemporary US literature in Czechoslovakia between 1948 and 1956 in order to see how the US was represented through the chosen American writers and their works. The first two chapters look at how the parallel canon was established, both from historical and theoretical perspective. The third chapter discusses Langston Hughes as the representative of American poetry. It shows how Hughes was used to draw attention to racial inequality in the US. Howard Fast as the superstar of the "Czechoslovak America" is the focus of the fourth chapter. The cases of both Fast and Hughes show that contemporary US authors published in Czechoslovakia at that time were chosen for the way they depicted the US racial and social inequality and the repression of political opposition, and identified themselves as members of the so called progressive America. Reading Hughes and Fast from the Eastern side of the Iron Curtain contributes to Czech scholarship on the 1950s and adds new perspectives to the contemporary reconsiderations of American leftist writers.