Motiv ohně a krve v Žízních Bohuslava Reynka a v Les Noces Pierra Jeana Jouvea
Motives of fire and blood in Bohuslav Reynek's Thirsts and in Pierre Jean Jouve's Les Noces
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82907Identifiers
Study Information System: 151909
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Hrdlička, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Comparative Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
12. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Bohuslav Reynek, Žízně, Pierre Jean Jouve, Les Noces, oheň, krev, motivicko-sémantická analýza, křesťanství, mystikaKeywords (English)
Bohuslav Reynek, Thirsts, Pierre Jean Jouve, Les Noces, fire, blood, analysis of semantic motives, Christianism, mysticismV ČESKÉM JAZYCE Tato práce se snaží nahlížet básnické texty Bohuslava Reynka a Pierra Jeana Jouvea prizmatem motivů ohně a krve. Pozornost je zaměřena na jejich ranou tvorbu, tedy u Bohuslava Reynka na jeho Žízně a u Pierra Jeana Jouvea na Les Noces. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část poskytuje vhled do bádání v oblasti motivů ohně a krve, k čemuž jsou použita východiska jak literární teorie (např. Bachelard), tak psychoanalýzy (Jung a další) a teologie (Špidlík). Další kapitola teoretické části shrnuje dosavadní odbornou recepci obou výchozích analyzovaných textů, samozřejmě s přihlédnutím na zkoumané motivy. K tomuto účelu slouží u Reynka především interpretace Medova a Putnova, u Jouvea Picové, Kellyho a mnohých dalších. Hlavní část diplomové práce pak sestává ze sémanticko-motivické analýzy. Autorka práce v ní hledá nejrůznější podoby motivů ohně a krve, jako např. ohnivých jazyků (symbol Ducha svatého), probodeného srdce i jejich prolínání, tedy např. planoucího srdce, krvácejícího slunce apod. Závěr práce pak nabízí komparativní analýzu básnických topoi ohně a krve a jejich proměn v realizacích obou básníků. Z té vysvítá, že oba přistupují k těmto obrazům odlišně, Reynek s pocitem intenzivního vysychání (oné žízně), Jouve výrazně dramatičtěji, násilničtěji a...
AN ABSTRACT IN ENGLISH LANGUAGE This diploma thesis regards poems of Bohuslav Reynek and Pierre Jean Jouve with a prism of fire and blood motives. The analysis is focused on their early works, i.e. on Bohuslav Reynek's Thirsts and Pierre Jean Jouve's Les Noces. The diploma thesis is divided into two parts, the theoretical and the practical ones. The theoretical part gives the view into problematics of blood and fire motives. It is encouraged with several theories, such as literary (Bachelard), psychoanalytic (Jung) and theological (Spidlik). The second chapter of theoretical part sums up already existing perception of the analysed texts, with the main focal point on the motives. This aim fulfils either Med's and Putna's interpretations of Reynek or Pic's and Kelly's interpretations of Jouve. The main part of the diploma thesis is then seen in the analysis of motives itself. The author of the diploma thesis searches for different representations of these motives, e.g. flaming tongues of fire (the symbol of the Holy Spirit), a pierced heart of Jesus Christ and Virgin Mary equally as their mixing, such as flaming heart, bloody sun etc. In the results of this diploma thesis there is summarised the analysis of these topoi - fire and blood and their different realisations in each work of the poets. Their attitude...