JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
In 26 minutes: Vážení uživatelé Digitálního repozitáře UK, z důvodu pravidelné údržby bude repozitář cca od 13:15 do 13:30 dočasně nedostupný. Uložte si prosím včas svoji práci a odhlaste s repozitáře. Děkujeme za pochopení. || Dear CU Digital Repository users, the repository will be temporarily unavailable due to the regular maintenance from approximately 13:15 PM to 13:30 PM. Please save your work in time and log out of the repository.
Při tvorbě map představuje velký problém umisťování mapových značek tak, aby výsledná mapa vypadala dobře. V této práci se zabýváme automatizací tohoto procesu pomocí evolučního algoritmu. Vstupem algoritmu jsou požadavky na značky (rozcestníky, zříceniny, jména ulic, . . . ), které mají být rozmístěné na mapě, výstupem popis jejich umístění. Naším hlavním cílem je možnost vytvářet vizuálně hezké papírové mapy - zejména čitelné a přehledné. Na rozdíl od jiných prací se zabýváme popisky všech typů symbolů (nejen bodových) i umisťováním symbolů samotných. Dokázali jsme navrhnout evoluční algoritmus, který generuje přijatelné mapy a skýtá prostor pro další vylepšování získaných výsledků.
Placing map symbols in a way so that the resulting map looks well is a major problem in cartography. In this thesis, we deal with automatization of this process using an evolutionary algorithm. Input of this algorithm is a set of requests for symbols (signposts, ruins, street names etc) to be placed on the map, its output is a description of their placement. Unlike other studies, we deal with labels for all kind of features (not only point-features) as well as with placing the features themselves. We managed to design an evolutionary algorithm which produces acceptable maps and offers some possibilities to further enhance the quality of produced maps.