Program pro rozvíjení asertivních dovedností u adolescentů
Proposal of assertiveness training for adolescents
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8245Collections
- Kvalifikační práce [19393]
Author
Advisor
Referee
Lorenzová, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
23. 1. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords
Keywords not foundPráce se zabývá asertivitou jako jednou z oblastí komunikace a jejím využitím v pedagogickém prostředí. Cílem práce bylo nastínit základní teoretická východiska a principy asertivity a navrhnout komplexní tréninkový program pro výcvik asertivních dovedností na střední škole. V současné době ubývá přirozených situacích stimulujících rozvoj sociálních dovedností. Zůstává stále méně času pro společné kontakty v rodině, ve škole, mezi vrstevníky, na pracovišti. Zároveň je i více možností, jak se stáhnou do soukromí a vyhnout se přímým a nezprostředkovaným sociálním kontaktů. Současně se však kladou nové požadavky na sociální kompetence a jejich úroveň. Stejně jako se mluví o nutnosti minimální počítačové gramotnosti, dochází postupně k potřebě základní sociálně-psychologické gramotnosti, jejíž součástí budou základní sociálněpsychologické dovednosti. S ohledem na tuto situaci může výcvik asertivních dovedností do určité míry kompenzovat tyto nedostatky. Může přispívat k rozvoji reflexe sebe sama i druhých lidí, komunikačních dovedností, kultivovat vyjadřování i přijímání emocí, upozornit jedince na jeho silné stránky a rezervy v jednání s lidmi.