Zobrazit minimální záznam

Hudba arménského hymnáře: Tnteseanův korpus
dc.contributor.advisorDaněk, Petr
dc.creatorUtidjian, Haig
dc.date.accessioned2024-08-07T08:10:58Z
dc.date.available2024-08-07T08:10:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/82389
dc.description.abstract- Haig Utidjian V této disertační práci si klademe za cíl objasnit a co nejpřesvědčivějším způsobem také popsat postupy, které Ełia Tntesean (1834-1881) používal při pořádání a redakci své verze melodií arménského hymnáře. Zároveň se pokoušíme vyložit jeho úsilí v kontextu dalších snah o zaznamenávání melodií arménských hymnů v Limōnčeanově systému hudebního zápisu v Cařihradu devatenáctého století, tedy v době, kdy již byla středověká neumatická notace do značné míry nesrozumitelná. Náš přístup zahrnuje vzájemné porovnání Tnteseanových muzikologických textů a pedagogických publikací s jeho transkripcemi v západní notaci a jeho zralejší realizací melodií hymnů v Limōnčeanově systému (publikováno posmrtně v roce 1934). Tyto informační zdroje pro nás představují koherentní korpus, jehož jednotlivé komponenty jsou vzájemně provázány. Porovnání s jinými hymnáři ze stejného období, prozkoumání paralel se sousední praxí osmanských makamů, terénní práce s přežívajícími zbytky ústní tradice a kritické studium Tnteseanových spisů a transkripcí nám umožňují objasnit aspekty notace a provozovací praxe. Zároveň nás vedou i k odkrytí jemného vývoje estetiky tohoto hudebního projevu. Navíc podrobná analýza Tnteseanova korpusu nám umožňuje řešit i zásadní otázky týkající se způsobu, jakým byly středověké neumy...cs_CZ
dc.description.abstractHaig Utidjian - Abstract In this thesis we attempt to establish, in as concrete and tangible a manner as possible, the procedures used by Ełia Tntesean (1834-1881) in compiling and redacting his version of the melodies of the Armenian Hymnal, and to place his own endeavour in the context of other attempts to record the melodies of Armenian hymns using the Limōnčean system of musical notation in nineteenth-century Constantinople - at a time when the mediaeval neumatic notation had already become largely intractable. Our approach entails the juxtaposition of Tntesean's musicological articles and paedagogical publications with his transcriptions in Western notation and with his mature realisations of the hymnal melodies in the Limōnčean system, published posthumously in 1934 - treating these sources as a coherent corpus, of which the diverse components are allowed to shed light on each other. Comparison with other hymnals from the same period, the investigation of parallels with the neighbouring practice of Ottoman makams, fieldwork with surviving remnants of the oral tradition, and a critical examination of Tntesean's writings and transcriptions enable us to elucidate aspects of notation and performance practice, and to expose a subtle evolution in aesthetic. Furthermore, a detailed analysis of the Tntesean...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectTnteseancs_CZ
dc.subjectneumatologiecs_CZ
dc.subjectpolo-improvizační praxecs_CZ
dc.subjectmodalitacs_CZ
dc.subjectarménský oktoechoscs_CZ
dc.subjectarménský kanonický hymnářcs_CZ
dc.subjectLimončeanův systém notacecs_CZ
dc.subjectosmanské makamycs_CZ
dc.subjectCařihradcs_CZ
dc.subjectmuzikologiecs_CZ
dc.subjectarmenologiecs_CZ
dc.subjectTnteseanen_US
dc.subjectneumatologyen_US
dc.subjectsemi-improvisational practicesen_US
dc.subjectmodalityen_US
dc.subjectArmenian octoechosen_US
dc.subjectArmenian Canonical Hymnalen_US
dc.subjectLimončean system of notationen_US
dc.subjectOttoman makamsen_US
dc.subjectConstantinopleen_US
dc.subjectmusicologyen_US
dc.subjectArmenian studiesen_US
dc.titleThe music of the Armenian Hymnal: the Tntesean corpusen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-09-26
dc.description.departmentInstitute of Musicologyen_US
dc.description.departmentÚstav hudební vědycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId135348
dc.title.translatedHudba arménského hymnáře: Tnteseanův korpuscs_CZ
dc.contributor.refereeKindler, Evžen
dc.contributor.refereeTroelsgaard, Christian Viggo
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHudební vědacs_CZ
thesis.degree.disciplineMusic Studies - studies in Czechen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav hudební vědycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Musicologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHudební vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enMusic Studies - studies in Czechen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.cs- Haig Utidjian V této disertační práci si klademe za cíl objasnit a co nejpřesvědčivějším způsobem také popsat postupy, které Ełia Tntesean (1834-1881) používal při pořádání a redakci své verze melodií arménského hymnáře. Zároveň se pokoušíme vyložit jeho úsilí v kontextu dalších snah o zaznamenávání melodií arménských hymnů v Limōnčeanově systému hudebního zápisu v Cařihradu devatenáctého století, tedy v době, kdy již byla středověká neumatická notace do značné míry nesrozumitelná. Náš přístup zahrnuje vzájemné porovnání Tnteseanových muzikologických textů a pedagogických publikací s jeho transkripcemi v západní notaci a jeho zralejší realizací melodií hymnů v Limōnčeanově systému (publikováno posmrtně v roce 1934). Tyto informační zdroje pro nás představují koherentní korpus, jehož jednotlivé komponenty jsou vzájemně provázány. Porovnání s jinými hymnáři ze stejného období, prozkoumání paralel se sousední praxí osmanských makamů, terénní práce s přežívajícími zbytky ústní tradice a kritické studium Tnteseanových spisů a transkripcí nám umožňují objasnit aspekty notace a provozovací praxe. Zároveň nás vedou i k odkrytí jemného vývoje estetiky tohoto hudebního projevu. Navíc podrobná analýza Tnteseanova korpusu nám umožňuje řešit i zásadní otázky týkající se způsobu, jakým byly středověké neumy...cs_CZ
uk.abstract.enHaig Utidjian - Abstract In this thesis we attempt to establish, in as concrete and tangible a manner as possible, the procedures used by Ełia Tntesean (1834-1881) in compiling and redacting his version of the melodies of the Armenian Hymnal, and to place his own endeavour in the context of other attempts to record the melodies of Armenian hymns using the Limōnčean system of musical notation in nineteenth-century Constantinople - at a time when the mediaeval neumatic notation had already become largely intractable. Our approach entails the juxtaposition of Tntesean's musicological articles and paedagogical publications with his transcriptions in Western notation and with his mature realisations of the hymnal melodies in the Limōnčean system, published posthumously in 1934 - treating these sources as a coherent corpus, of which the diverse components are allowed to shed light on each other. Comparison with other hymnals from the same period, the investigation of parallels with the neighbouring practice of Ottoman makams, fieldwork with surviving remnants of the oral tradition, and a critical examination of Tntesean's writings and transcriptions enable us to elucidate aspects of notation and performance practice, and to expose a subtle evolution in aesthetic. Furthermore, a detailed analysis of the Tntesean...en_US
uk.file-availabilityN
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.embargo.reasonThe document or parts thereof are inaccessible in accordance with Article 18a (7) of the Code of Study and Examination in conjunction with Article 10 of the Rector’s Directive No. 6/2010. The full text of the thesis is accessible in the physical database in accordance with Article 18a (5) of the Code of Study and Examination.en
uk.embargo.reasonCelý dokument nebo jeho části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 10 opatření rektora č. 6/2010. Plný text práce je zpřístupněn prostřednictvím věcné databáze dle čl. 18a odst. 5 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze.cs
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990021100550106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV