Divadelní komika kontextu malých forem 20. století
The theater comic in the context of little forms in the 20th century
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/8237Identifikátory
SIS: 27607
Kolekce
- Kvalifikační práce [23775]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Czumalo, Vladimír
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Kulturologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
24. 1. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Tato práce se zabývá problematikou komiky ve vývoji českého divadla malých forem. Dříve než-Ii přistoupím k samotné problematice, ráda bych věnovala úvodní kapitoly stručnému výkladu teorii komiky 20. století ve světovém i českém kontextu. Obzvláště se soustředím na figuru absurdní komiky a jejího praktického ztvárnění v pařížských kabaretech a přístolních společnostech na Montmartru. S tím souvisí i oblast patafyzické komiky Alfreda Jarryho a dadaistické komiky ve světě s jejími českými ekvivalenty v podobě Haškovy Strany mírného pokroku v mezích zákona. Nenapodobitelnou absurdní konfiguraci komiky u nás představují v období před I. světovou válkou tři osobnosti a jedineční mystifikátoři, a to spisovatel a humorista Jaroslav Hašek, filosof Ladislav Klíma a grafik a spisovatel Josef Váchal, jejichž komiku podrobněji popisuji na dalších stránkách. Tato studie je zejména o českém fenoménu zvaném Osvobozené divadlo, které zasahovalo nejen uměleckou, ale i společenskou sféru života první poloviny 20. století. Dříve však než-Ii přistoupím k tématice komiky Osvobozeného divadla, zabývám se vznikem a vývojem tohoto souboru, osudy jeho hlavních představitelů a jejich vlivu na pozdější vývoj české komiky a kultury vůbec. Dále zmiňuji studentské hnutí Recesse a jeho následovníky a také divadla malých forem po II....