Rozchod rodičů a volba výchovného prostředí pro dítě předškolního věku
Parental separation and awarding custody of pre-school aged child
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82372Identifiers
Study Information System: 150932
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Šturma, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
7. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výchovné prostředí pro dítě, předškolní věk, rozchod rodičů, výhradní péče, střídavá péčeKeywords (English)
parental separation, awarding custody of child, pre-school age, sole custody, joint custodyTato diplomová práce se věnuje tématu rozchodu rodičů a volbě výchovného prostředí pro dítě předškolního a mladšího školního věku. V teoretické části práce jsou nejprve uvedena specifika jednotlivých vývojových stádií dítěte, přičemž pozornost je věnována i specifikům mateřské a otcovské role. Dále je rozebrán proces rozchodu, jeho fáze a příčiny a také jeho dopad na děti, přičemž jsou uvedeny i některé typické fenomény a rizika provázející toto složité období. K danému tématu patří i právní stránka a postupy, které jsou popsány v závěrečné teoretické kapitole. Součástí práce je i empirická část, ve které pomocí kvalitativních rozhovorů se sociálními pracovníky rozkrývám problematiku rodičovských rozchodů, mapuji aktuální trendy, rizika, možnosti využití jednotlivých forem rodinného porozchodového uspořádání i roli psychologů v dané oblasti. Klíčová slova: rozchod rodičů, výchovné prostředí pro dítě, předškolní věk, mladší školní věk, střídavá péče, výhradní péče
This thesis focuses on the topic of parental separation and awarding custody of pre-school and early-school aged children. In the theoretical part the specifics of each developmental stage and also of the mother's and father's role are described. In the following chapter the thesis focuses on the process of parental separation, its phases, causes and its influence on children. Also the most typical phenomenons and risks connected with this complicated situation are mentioned. Not to be forgotten, the legal side of the process is also included. The thesis contains empirical part, in which structured interviews with social workers were led, in order to map current trends, the most serious risks, the possibilities of different forms of custody and the role of psychologists in parental separation in the Czech environment. Key words: parental separation, awarding custody of child, pre-school age, early-school age, sole custody, joint custody