Vliv online sebemonitorovacích aplikací na motivaci uživatelů v procesu vzdělávání
The Impact of Online Self-Monitoring Applications on Motivation of Users in Education Process
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82370Identifiers
Study Information System: 162073
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Referee
Fiala, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
14. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
vzdělávání, sebemonitorování, sebekvantifikace, motivace, autoregulaceKeywords (English)
education, self-monitoring, quantified self, motivation, self-regulationDiplomová práce zkoumá, jakým způsobem sebekvantifikace působí na motivaci při procesu vzdělávání. Cílem práce je zjistit, zda využívání aplikací sledujících či zaznamenávajících průběh studia může mít vliv na motivaci uživatelů, a zároveň posoudit, jaké motivační techniky v nich využité jsou nejúčinnější. V práci jsou nejprve objasněny pojmy jako motivace, autoregulace učení a hnutí Quantified Self. Následuje popis několika výzkumů a přístupů, které se v oblasti monitorování vzdělávání a sebevzdělávání vyskytují. Dále jsou zkoumány různé motivační prvky. Ve výzkumné části je metodou hloubkových rozhovorů ověřován vliv aplikace Todait na motivaci uživatelů a formou kvantitativního dotazníkového šetření je zjišťováno, jaké další funkce by uživatelé u podobných aplikací preferovali.
This thesis is examining in which way the quantified self approach can have the effect on motivation in the process of education. The aim of this thesis is to determine whether the usage of application which is tracking and recording the study progress can have the influence on motivation of users and moreover, to evaluate the most effective motivational techniques used in these kinds of applications. Firstly, terms like motivation, self-regulated learning and the Quantified Self movement are clarified. Moreover, some of the researches from the field of tracking of educational and self-educational progress are described. Furthermore, various of motivational techniques are examined. In the part of the research, by the in-depth interviews it is examined the influence of the application Todait on the motivation of users and by the quantitative survey of questionnaire it is inquired what other functions would users prefer.