Soudobé umělecko-hudební kontexty předškolní pedagogiky ve světle pedagogického výzkumu
Contemporary artistic-musical contexts of the preschool education in the field of pedagogical research
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82356Identifiers
Study Information System: 162403
Collections
- Kvalifikační práce [17866]
Author
Advisor
Referee
Kmentová, Milena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of Education at Higher Secondary Schools and Colleges
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dítě předškolního věku, integrativní výchova, mateřská škola, osobnostní pojetí, pedagogická teorie a praxe, polyestetická výchova, rodina, společenské proměny, umělecká výchovaKeywords (English)
Preschool child, integrative education, kindergarten, personality concept, pedagogical theory and practice, polyaesthetic education, family, social changes, artistic educationNámětem diplomové práce je v teoretické rovině postihnout středoškolskou pedagogickou problematiku, a to především v metodologických přístupech k pedagogice předškolního věku. Na toto téma se autorka zaměří z pohledu učitelů středních pedagogických škol. V teoretické části pojedná o psychických znacích dítěte předškolního věku v kontextu integrace a polyestetizace. Bude charakterizovat procesy, v nichž dochází k utváření osobnostních hodnot. Postihne dynamiku soudobých proměn společnosti a rodiny i odborného pohledu na výchovu v mateřských školách v osobnostním pojetí výchovy a vzdělávání. Výzkum přiblíží názory na současné potřeby pedagogické praxe a její reflexi s odbornou pedagogickou, vědeckou nebo i akademickou rovinou, které budou zjišťovány prostřednictvím rozhovorů s učiteli s dlouholetou praxí ve středních pedagogických školách v České republice a dotazníků pro studenty středních pedagogických škol.
The thesis in theoretical layer deals with issues of pedagogical secondary schools, particularly in methodological approaches to preschool education. The author will focuses on this topic from the perspective of high-school of pedagogy teachers. She will elaborate on psychological characteristics of a preschool age child in the context of integration and polyaesthetization. She will characterise processes by which personal values are formed. She will deal with dynamics of contemporary changes of both society and family and with perception of education in kindergartens in the field of personality concept of education. The research will introduce opinions on contemporary needs of pedagogical practice and its reflection on professional pedagogical, scientific and academic grounds that will be ascertained through the means of interviews with teachers having a long-time experience with teaching at pedagogical high schools in the Czech Republic and by survey among secondary pedagogical school's students.