Zhodnocení držení těla žáků 3. a 4. třídy základní školy a možnosti jeho ovlivnění
Body posture evaluation in students of 3rd and 4th grade of elementary school and its assessment
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82305Identifikátory
SIS: 147945
Kolekce
- Kvalifikační práce [8838]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Levitová, Andrea
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport
Katedra / ústav / klinika
Laboratoř sportovní motoriky
Datum obhajoby
5. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
životní styl, držení těla, dysbalance, intervenční programKlíčová slova (anglicky)
lifestyle, body posture, dysbalance, intervention programmeNázev: Zhodnocení držení těla žáků 3. a 4. třídy základní školy a možnosti jeho ovlivnění Cíle: Hlavním cílem této práce je zhodnotit držení těla žáků 3. a 4. třídy základní školy. Posoudit vliv intervenčního programu na držení těla žáků a dále diskutovat možnosti, jak lze držení těla ovlivnit. Metody: V této práci byl k hodnocení držení těla žáků zvolen experiment s prvky kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Výsledky: K hodnocení držení těla byl použit Mathiasův test, hodnocení podle Jaroše a Lomíčka a měření krční a bederní lordózy. Mathiasův test ukázal, že dobré držení těla má pouze 14 žáků (16,9 %), 69 žáků (83,1 %) má vadné držení těla. Podle hodnocení Jaroše a Lomíčka bylo zjištěno, že nejhůře hodnocenou oblastí těla je držení hlavy a krku a nejlépe vychází hodnocení hrudníku. Z hlediska držení těla vyšlo v pretestu 27 žáků (32,6 %) s dobrým držením těla, 54 žáků (65 %) s vadným držením těla a 2 žáci (2,4 %) s velmi špatným držením těla. V posttestu mělo 36 žáků (43,4 %) dobré držení těla a 47 žáků (56,6 %) vadné držení těla. Velmi špatné držení těla nebylo v posttestu zaznamenáno. Měření krční lordózy v pretestu ukázalo v normě (fyziologické rozmezí) 10 žáků (12 %) a v posttestu 12 žáků (14,5 %). Bederní lordóza byla v pretestu v normě, kterou je míněna fyziologická hodnota, u 28 žáků...
Objectives: The objective of this thesis is to evaluate body posture in students of 3rd and 4th grade of elementary school, to assess the impact of the intervention programme and to discuss further ways how the body posture can be affected. Methods: The body posture evaluation was performed through an experiment with elements of qualitative and quantitative research. Results: The body posture evaluation was performed using three selected tests: Mathias test, evaluation by Jaros and Lomička and measurement of the cervical and lumbar lordosis. Mathias test showed good posture results in only 14 students (16.9%), 69 students (83.1%) had poor posture. According to Jaroš and Lomíček, the head and neck were found to be the worst scoring areas, while the best scoring area of the body was found to be the chest. In terms of posture, the pretest revealed 27 students (32.6%) to have good posture, 54 students (65%) bad posture and 2 students (2.4%) were found to have very poor posture. The posttest revealed 36 students (43.4%) to have good posture and 47 students (56.6%) poor posture. Very bad posture was not found in posttest. Measurement of cervical lordosis was within the normal range for 10 (12%) students in testing (pretest) and for 12 students (14.5%) in the posttest. Lumbar lordosis testing was also in...