The Kremlin's Program for Patriotic Education and Russian War Movies (2000-2010)
Program Kremlu pro vlastenecké vzdělání a ruské válečné filmy (2000-2010)
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82148Identifikátory
SIS: 118490
Kolekce
- Kvalifikační práce [18346]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Duta, Mircea Dan
Kolenovská, Daniela
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mezinárodní teritoriální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra ruských a východoevropských studií
Datum obhajoby
23. 1. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Vzdělávací nástroj, film, Kreml, vlastenecká výchova, patriotismus, propaganda, ruský film, sovětský film, válkaKlíčová slova (anglicky)
Educational Tool, Film, Kremlin, Patriotic Education, Patriotism, Propaganda, Russian Cinema, Soviet Cinema, WarTato disertační práce uvažuje o filmech, jako o dvoustranných zrcadlech, které absorbují politický a kulturní obsah z jedné strany, kde tvůrci filmů filtrují a rozpracovávají obsah mezi dvěmi povrchy a poté přenášející body obecenstvu. Rozpracování politického obsahu může být provedeno ve vzdělávacím a propagandistickém způsobu, jenž líčí a podporuje specifické politické ideje. Tato disertační práce analyzuje první dva programy z ruského vládního programu, vlastenecké výchovy pro ruské federační občany (2001-2005 a 2006-2010) (hereinafter, 'Patriotic Education'), a indentifikuje šest politických priorit, které mohou být pozorovány a analyzovány v jedenácti ruských válečných filmech. Nejdříve bude vysvětleno, jak filmy slouží jako propagandistické a vzdělávací nástroje v rámci vlastenecké výchovy, promítající její politické priority obecenstvu. Poté bude vysvětleno, jak kontinuita se sovětskou minulostí je zobrazena v rámci válečných filmů a způsob, jakým vykreslují některé z elementů prosazovaných vlasteneckou výchovou.
This dissertation considers films to be double-sided mirrors that absorb political and cultural content from one side, with filmmakers filtering and elaborating the content between the two surfaces, and then transmitting the elaborated points to the audience. The elaboration of political content can be performed in an educational and propagandistic way, depicting and supporting specific political ideas. This dissertation analyses the first two programs of a Russian government program, Patriotic Education for Russian Federation Citizens (2001- 2005 and 2006-2010) (hereinafter, 'Patriotic Education'), and identifies six political priorities that can be observed and analysed in eleven Russian war movies. It will first be explained how the movies serve as propagandistic and educational tools in the context of Patriotic Education, projecting its political priorities to the audience. Second, it will be explained how a continuity with the Soviet past is displayed in the content of war films and the way they depict some of the elements promoted by Patriotic Education.