Show simple item record

Popular Culture Patterns in Poetism
dc.contributor.advisorWiendl, Jan
dc.creatorČepec, Richard
dc.date.accessioned2017-06-02T03:08:46Z
dc.date.available2017-06-02T03:08:46Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/82131
dc.description.abstractVzorce populární kultury v poetismu (abstrakt) Tento text si klade za cíl popsat základní projevy poetismu skrze hlediska aktuální vědy o popkultuře a předchozího přístupu z 20. let 20. století. Poetismus jakožto specifická metoda nazírání světa se rozvinul v oblasti Československa v první polovině 20. let (umělecky svaz Devětsil). Populárně kulturní elementy mají svou vlastní roli a funkci v novém vyjádření reality a demokratizačním procesu v literatuře. Karel Teige a Vítězslav Nezval jsou považováni za klíčové postavy tohoto konceptu. V prvním oddíle text poukazuje k výzkumu populární kultury především ve druhé polovině 20. století a také poukazuje k Teigovým základním teoretickým východiskům z první poloviny 20. let. S vědomím Teigova mnohostranného a interdisciplinárního zaměření tento text klade důraz na jeho statě o literatuře a kinematografii. Závěr tohoto oddílu je, že termíny popkultura a populární kultura nejsou totožné, první je zdrojem nových prvků a témat ve 20. letech ještě ne plně teoreticky popsaných. Druhý termín označuje socioekonomický a kulturní komplex plně integrovaný v kapitalistické společnosti a obvykle propojen s tzv. "vysokým uměním". Teigův koncept je založen na básnické rekonstrukci reality, rovněž s pomocí prvků populární kultury (populární hudba, sport, film, exotika,...cs_CZ
dc.description.abstractPopular Culture Patterns in Poetism (abstract) This text aims to describe fundamental manifestations of poetism through the perspectives of actual pop culture science and previous approach of the 1920s. Poetism as a specific viewing method of the world developed in the region of Czechoslovakia in the first half of the 1920s (artistic union Devetsil). Popular culture elements have their own role and function in the new rendering of reality and democratization process in the literature. Karel Teige and Vitezslav Nezval are considered as the key figures of the concept. In the first section text points to the research of popular culture mainly in the second half of the 20th century and also points to the Teige's essential theoretical bases from the first half of the 20s. With awareness of Teige's multilateral and interdisciplinary orientation, this text stresses his essays about literature and cinematography. The conclusion of this section is that the terms pop culture and popular culture are not the same, the first is a source of new elements and themes not fully theoretically described in the 1920s. The second terme is a socioeconomic a cultural complex fully integrated in the capitalistic society and usually interconnected with the so called "high culture". Teige's concept is based on a poetic reconstruction...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectpoetismuscs_CZ
dc.subjectpopkulturacs_CZ
dc.subjectpopulární kulturacs_CZ
dc.subjectexotikacs_CZ
dc.subjectTeigecs_CZ
dc.subjectNezvalcs_CZ
dc.subjectSeifertcs_CZ
dc.subjectBieblcs_CZ
dc.subjectpoetismen_US
dc.subjectpop cultureen_US
dc.subjectpopular cultureen_US
dc.subjectexoticismen_US
dc.subjectTeigeen_US
dc.subjectNezvalen_US
dc.subjectSeiferten_US
dc.subjectBieblen_US
dc.titlePopkulturní vzorce v poetismucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-02-08
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId151641
dc.title.translatedPopular Culture Patterns in Poetismen_US
dc.contributor.refereeVojvodík, Josef
dc.identifier.aleph002071914
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literatureen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVzorce populární kultury v poetismu (abstrakt) Tento text si klade za cíl popsat základní projevy poetismu skrze hlediska aktuální vědy o popkultuře a předchozího přístupu z 20. let 20. století. Poetismus jakožto specifická metoda nazírání světa se rozvinul v oblasti Československa v první polovině 20. let (umělecky svaz Devětsil). Populárně kulturní elementy mají svou vlastní roli a funkci v novém vyjádření reality a demokratizačním procesu v literatuře. Karel Teige a Vítězslav Nezval jsou považováni za klíčové postavy tohoto konceptu. V prvním oddíle text poukazuje k výzkumu populární kultury především ve druhé polovině 20. století a také poukazuje k Teigovým základním teoretickým východiskům z první poloviny 20. let. S vědomím Teigova mnohostranného a interdisciplinárního zaměření tento text klade důraz na jeho statě o literatuře a kinematografii. Závěr tohoto oddílu je, že termíny popkultura a populární kultura nejsou totožné, první je zdrojem nových prvků a témat ve 20. letech ještě ne plně teoreticky popsaných. Druhý termín označuje socioekonomický a kulturní komplex plně integrovaný v kapitalistické společnosti a obvykle propojen s tzv. "vysokým uměním". Teigův koncept je založen na básnické rekonstrukci reality, rovněž s pomocí prvků populární kultury (populární hudba, sport, film, exotika,...cs_CZ
uk.abstract.enPopular Culture Patterns in Poetism (abstract) This text aims to describe fundamental manifestations of poetism through the perspectives of actual pop culture science and previous approach of the 1920s. Poetism as a specific viewing method of the world developed in the region of Czechoslovakia in the first half of the 1920s (artistic union Devetsil). Popular culture elements have their own role and function in the new rendering of reality and democratization process in the literature. Karel Teige and Vitezslav Nezval are considered as the key figures of the concept. In the first section text points to the research of popular culture mainly in the second half of the 20th century and also points to the Teige's essential theoretical bases from the first half of the 20s. With awareness of Teige's multilateral and interdisciplinary orientation, this text stresses his essays about literature and cinematography. The conclusion of this section is that the terms pop culture and popular culture are not the same, the first is a source of new elements and themes not fully theoretically described in the 1920s. The second terme is a socioeconomic a cultural complex fully integrated in the capitalistic society and usually interconnected with the so called "high culture". Teige's concept is based on a poetic reconstruction...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV