Možnosti rozvoje dílčích funkcí u dětí se sociálním znevýhodněním v mladším školním věku
Possibilities of Development of Individual Functions in Socially Disadvantaged Children in Younger School Age
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82107Identifikátory
SIS: 162970
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Heider, David
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
14. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
dílčí funkce, sociální znevýhodnění, mnohoproblémová rodina, dítě v mladším školním věkuKlíčová slova (anglicky)
partial function, social disadvantage, multiple problem family, child of young school ageTato práce se zabývá možnostmi rozvoje dílčích funkcí u dětí se sociálním znevýhodněním v mladším školním věku. V teoretické části jsou představeny základní charakteristiky dítěte mladšího školního věku, sociální znevýhodnění, vliv prostředí na vzdělávání; dílčí funkce, jejich diagnostika i deficity těchto funkcí. Dále jsou zde prezentovány specifické poruchy učení a chování i vybrané možnosti podpory dětí se sociálním znevýhodněním. Praktická část přináší výsledky výzkumného šetření zabývajícího se situací dětí se sociálním znevýhodněním v mladším školním věku v kontextu možností rozvoje jejich dílčích funkcí. Kvalitativní výzkumné šetření bylo zpracováno metodou zakotvené teorie, metodami sběru dat byly: rozhovor, pozorování a analýza dokumentu. Jako klíčové se projevilo vyčerpání rodičů dětí se sociálním znevýhodněním a přenášení zodpovědnosti za vzdělávací proces na dítě. V závěru práce jsou nastíněna praktická doporučení pro práci s rodinami s dětmi v souvislosti se vzděláváním dětí se sociálním znevýhodněním a možnostmi jejich rozvoje.
This thesis deals with the possibilities of development of partial functions in socially disadvantaged children of younger school age. The theoretical part introduces basic characteristics of children of younger school age, social disadvantage, and impacts of environment on education; partial functions, their diagnostics, and deficits in such functions. It also presents specific learning disorders and behaviour disorders as well as selected options of support for socially disadvantaged children. The practical part presents the results of the research focused on the situation of socially disadvantaged children of younger school age within the context of possibilities of development of their partial functions. The qualitative research was processed using the grounded theory method, while the methods of data collection included interview, observation, and analysis of document. The key elements found were the exhaustion of parents of socially disadvantaged children and transferring of responsibility for the education process to the child. The conclusion of the thesis contains practical recommendations for work with families with children in connection with the education of socially disadvantaged children and the possibilities of supporting their development.